Boldercapaciteit op Antwerpse Noordzee Terminal verdubbeld

Van 1x150 ton naar 2x250

Dankzij zeven nieuwe bolders met een trekkracht van 250 ton per stuk kunnen bij de Noordzee Terminal in de haven van Antwerpen nu twee 24.000 teu schepen tegelijk aanmeren. De terminal wordt geëxploiteerd door PSA Antwerp.

De kade van de Noordzee Terminal heeft nu zeven bolders. Foto: Port of Antwerp-Bruges

De bolders zijn het sluitstuk van de verbouwing van de kade van de Noordzee Terminal bedoeld om steeds grotere schepen te laten aanmeren. Eerder werd de kaaimuur al met drie meter verdiept en werden technische ingrepen gedaan om de kaailengte optimaal te gebruiken.

Port of Antwerp-Bruges verdubbelde de boldercapaciteit van de terminal van vier bolders met 150 ton trekkracht naar zeven nieuwe bolders van 250 ton. De terminal stamt uit 1998 toen de meeste schepen een capaciteit hadden van ongeveer 5.000 teu. Sinds dit jaar kunnen er meerdere 24.000 teu schepen terecht.

Voor de nieuwe bolders zijn chemisch verankerde stalen frames geplaatst die nog eens extra verankerd zijn met stalen kabels aan betonblokken op 50 meter diepte.

Boldercapaciteit op Antwerpse Noordzee Terminal verdubbeld | NT

Boldercapaciteit op Antwerpse Noordzee Terminal verdubbeld

Van 1x150 ton naar 2x250

Dankzij zeven nieuwe bolders met een trekkracht van 250 ton per stuk kunnen bij de Noordzee Terminal in de haven van Antwerpen nu twee 24.000 teu schepen tegelijk aanmeren. De terminal wordt geëxploiteerd door PSA Antwerp.

De kade van de Noordzee Terminal heeft nu zeven bolders. Foto: Port of Antwerp-Bruges

De bolders zijn het sluitstuk van de verbouwing van de kade van de Noordzee Terminal bedoeld om steeds grotere schepen te laten aanmeren. Eerder werd de kaaimuur al met drie meter verdiept en werden technische ingrepen gedaan om de kaailengte optimaal te gebruiken.

Port of Antwerp-Bruges verdubbelde de boldercapaciteit van de terminal van vier bolders met 150 ton trekkracht naar zeven nieuwe bolders van 250 ton. De terminal stamt uit 1998 toen de meeste schepen een capaciteit hadden van ongeveer 5.000 teu. Sinds dit jaar kunnen er meerdere 24.000 teu schepen terecht.

Voor de nieuwe bolders zijn chemisch verankerde stalen frames geplaatst die nog eens extra verankerd zijn met stalen kabels aan betonblokken op 50 meter diepte.