Dat meldt de Franse kwaliteitskrant Le Monde. Als mogelijke kandidaat wordt daarbij door de krant de Franse rederij CMA CGM, eigenaar van Ceva Logistics, genoemd. Ook het Deense Maersk, terminalgroep Dubai Ports World en het Chinese Cosco Shipping zouden belangstelling hebben.

De overnameprijs van het complete Afrikaanse netwerk van Bolloré Africa Logistics wordt geschat op zo’n 2 tot 3 miljard euro. Daarvoor krijgt de nieuwe eigenaar een transportgroep met zo’n 20.000 medewerkers verdeeld over 47 landen. Bolloré zit in 42 havens in Afrika en beschikt daar over 16 containerterminals, 7 roll-on/roll-off-terminals, drie spoorweglijnen en een groot truckpark.

Steekpenningen

Als belangrijkste reden voor de verkoop van het Afrikaanse netwerk door Bolloré noemt Le Monde problemen met de justitie in verschillende Afrikaanse landen, maar ook in Frankrijk. De expediteur wordt ervan beschuldigd hoge ambtenaren en politici, waaronder zelfs presidenten, omgekocht te hebben om concessies te verkrijgen in Afrika.

In een rechtszaak in Togo moest het bedrijf 12 miljoen euro boete betalen, omdat het steekpenningen had betaald voor het binnenhalen van vervoersopdrachten. De veroordeling had tot gevolg dat sommige banken geen kredieten meer aan Bolloré Logistics willen verstrekken, waardoor het concern grote problemen heeft om voldoende leningen af te sluiten voor de noodzakelijke investeringen op het continent.

Bolloré Logistics blijft voorlopig zwijgen over de verkoopplannen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding