Een belangrijke oorzaak van het lagere bedrijfsresultaat is de toename van bedrijfslasten met 16,7 miljoen euro (+17,9%). ‘Naast de groei van de logistieke activiteiten wordt dat veroorzaakt door de aanloopkosten van het in gebruik nemen van het bakkenmagazijn, de ontwikkeling en start van de nieuwe dienstverlening op het gebied van internationale wetenschappelijke boeken en publicaties. Daarnaast zijn voor de vervoers-activiteiten van CB gedurende de lockdown kosten gemaakt die door de verminderde activiteit niet zijn gedekt door omzet. Gezien het incidentele karakter van de genoemde kosten en de aandacht voor de verbetering van de operationele efficiency, wordt voor 2022 een kostenniveau verwacht dat aansluit bij de omvang van de activiteiten’, noemt het jaarverslag als verklaring.

Meer fysieke boeken

Wel distribueerde CB meer fysieke boeken dan het jaar ervoor en heeft het bedrijf grote groei doorgemaakt in het on-demand printen van boeken en de distributie van het educatieve en wetenschappelijke boek. Ook groeide CB in de healthcare-markt; onder meer in de distributie van incontinentie- en wondzorgmateriaal en door nieuwe klanten die kozen voor e-fulfilment door CB.

CB distribueerde in 2021 bijna 41 miljoen algemene boeken voor uitgevers naar retailers en webwinkels (+1,7% ten opzichte van 2020). Hierbij was een duidelijke verschuiving zichtbaar van offline naar online. Op het gebied van distributie van digitale boeken (e-books en audioboeken) is bij CB 0,3% meer netto-omzet gerealiseerd.

In 2021 werden er 15% meer educatieve boeken gedistribueerd. De Belgische educatieve uitgeverij Plantyn koos voor CB en The Learning Network tekende met CB een contract voor de distributie van studieboeken voor het mbo, hbo en wo. Met de komst van Springer Nature als klant is CB ook op grotere schaal actief in de distributie van wetenschappelijke boeken door heel Europa.

Print-on-demand

CB produceerde in opdracht van uitgeverijen 45% meer boeken via print-on-demand ten opzichte van 2020. ‘Uitgevers willen hun titels altijd leverbaar houden zonder het risico op grote restvoorraden. Met print-on-demand verlagen zij hun opslagkosten en hun ecologische voetafdruk door niet te produceren wat niet wordt verkocht’, meldt CB in een toelichting.

De omzet van Healthcare is met 6,8 miljoen euro gestegen naar 18,7 miljoen euro door de ontwikkeling van CB’s label Hulpmiddelbezorgd.nl en door groei van de klantenportefeuille. Zo werden veel zelfstandige apotheken aangesloten binnen de platformdienstverlening van CB Healthcare. Daarnaast distribueerde CB beschermingsmiddelen in opdracht van het Landelijk Consortium Hulpmiddelen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement