UPS, grootste koerier van de wereld, dreigt op slot te gaan

Ook 3.300 piloten dreigen met staking

Het mondiaal pakketvervoer van UPS, de grootste koerier van de wereld, dreigt mondiaal grotendeels lamgelegd te worden nu ook de 3.300 piloten van de Amerikaanse expresvervoerder het werk zullen neerleggen als de 340.000 pakketbezorgers en sorteerders in de VS vanaf augustus in staking gaan.

bron: pixabay
Foto: Pixabay

Dat heeft IPA, de vakbond van de vrachtvliegers, bekendgemaakt. Daarmee verklaart de pilotenbond zich solidair met de collega’s van de vakbond Teamsters, dat de 340.000 koeriers en loodsmedewerkers en chauffeurs bij UPS vertegenwoordigt. Deze bond ruziet al enige tijd met de directie van UPS over een nieuwe cao voor het grondpersoneel. De huidige overeenkomst loopt eind van deze maand af en als er geen nieuw cao-akkoord ligt met betere lonen en arbeidsvoorwaarden voor UPS-medewerkers, gaat UPS in de VS plat, aldus de bond.

‘Ernstig verstoord’  

Voorlopig is er geen zicht op een overeenkomst. Daarom hebben ook al de luchtvrachtexpediteurs in de VS de achterban gewaarschuwd voor de ernstige gevolgen als de Amerikaanse koerier op slot gaat volgende maand. Volgens topman Brandon Fried van de Airforwarders Association in de VS zal de logistiek ‘ernstig worden verstoord’ in de VS en zullen de expediteurs en andere concurrenten van UPS de vloedgolf aan pakketten van UPS, dagelijks 18,6 miljoen zendingen, niet aankunnen.

Hij wijst er daarbij ook op dat behalve de staking bij UPS ook Yellow Freight de komende weken plat gaat. Deze grote wegvervoerder in de VS staat op omvallen en heeft aangekondigd niet langer de pensioenbijdrage voor het personeel te willen betalen. Er zou nog maar 100 miljoen dollar in kas zijn en de pensioenbetalingen alleen al zouden dat bedrag halveren. Uit protest tegen dit besluit heeft de vakbond Teamster opgeroepen tot een algehele staking bij Yellow Freight.

Stijgende tarieven

Volgens Fried is er sprake van een ‘perfect storm’, die de Amerikaanse logistiek binnenkort treft. Er zal daarbij sprake zijn ‘van tekorten in de bevoorrading, stijgende tarieven, sluitingen van bedrijven, banenverlies en hogere prijzen voor de consumenten’. Daarbij verwijst de voorman van de belangenbehartiger naar de laatste staking bij UPS uit 1997, die de Amerikaanse distributie voor tien dagen ‘ontregelde’.

UPS, grootste koerier van de wereld, dreigt op slot te gaan | NT

UPS, grootste koerier van de wereld, dreigt op slot te gaan

Ook 3.300 piloten dreigen met staking

Het mondiaal pakketvervoer van UPS, de grootste koerier van de wereld, dreigt mondiaal grotendeels lamgelegd te worden nu ook de 3.300 piloten van de Amerikaanse expresvervoerder het werk zullen neerleggen als de 340.000 pakketbezorgers en sorteerders in de VS vanaf augustus in staking gaan.

bron: pixabay
Foto: Pixabay

Dat heeft IPA, de vakbond van de vrachtvliegers, bekendgemaakt. Daarmee verklaart de pilotenbond zich solidair met de collega’s van de vakbond Teamsters, dat de 340.000 koeriers en loodsmedewerkers en chauffeurs bij UPS vertegenwoordigt. Deze bond ruziet al enige tijd met de directie van UPS over een nieuwe cao voor het grondpersoneel. De huidige overeenkomst loopt eind van deze maand af en als er geen nieuw cao-akkoord ligt met betere lonen en arbeidsvoorwaarden voor UPS-medewerkers, gaat UPS in de VS plat, aldus de bond.

‘Ernstig verstoord’  

Voorlopig is er geen zicht op een overeenkomst. Daarom hebben ook al de luchtvrachtexpediteurs in de VS de achterban gewaarschuwd voor de ernstige gevolgen als de Amerikaanse koerier op slot gaat volgende maand. Volgens topman Brandon Fried van de Airforwarders Association in de VS zal de logistiek ‘ernstig worden verstoord’ in de VS en zullen de expediteurs en andere concurrenten van UPS de vloedgolf aan pakketten van UPS, dagelijks 18,6 miljoen zendingen, niet aankunnen.

Hij wijst er daarbij ook op dat behalve de staking bij UPS ook Yellow Freight de komende weken plat gaat. Deze grote wegvervoerder in de VS staat op omvallen en heeft aangekondigd niet langer de pensioenbijdrage voor het personeel te willen betalen. Er zou nog maar 100 miljoen dollar in kas zijn en de pensioenbetalingen alleen al zouden dat bedrag halveren. Uit protest tegen dit besluit heeft de vakbond Teamster opgeroepen tot een algehele staking bij Yellow Freight.

Stijgende tarieven

Volgens Fried is er sprake van een ‘perfect storm’, die de Amerikaanse logistiek binnenkort treft. Er zal daarbij sprake zijn ‘van tekorten in de bevoorrading, stijgende tarieven, sluitingen van bedrijven, banenverlies en hogere prijzen voor de consumenten’. Daarbij verwijst de voorman van de belangenbehartiger naar de laatste staking bij UPS uit 1997, die de Amerikaanse distributie voor tien dagen ‘ontregelde’.