Security: EU introduceert erkende operator (AEO)

De Europese Commissie heeft deze week de verordening aangenomen die een verhoogde controle brengt op de externe handel en de ‘erkende operator’ (Authorised Economic Operator, AEO) introduceert.

Dat zijn verladers, vervoerders, douaneagenten die dank zij deze erkenning in het grensverkeer voortaan voorrang krijgen. Het systeem (voor insiders gebaseerd op Verordening 648) omvat alle vervoersmodaliteiten en start over een jaar per 1 januari 2008. Het slaat alleen op de handel in goederen die de EU binnenkomen of verlaten. Het bedrijf van de ‘erkende operator’ moet aan een reeks strikte veiligheidseisen voldoen (zoals afgesloten terreinen, gescreend personeel). De AEO moet bovendien de goederen vooraf aanmelden om voor versnelde afhandeling in aanmerking te komen. Voor de aanvoer/afvoer via zee geldt een vooraanmelding van minimaal 24 uur. Voor de andere modaliteiten (kustvaart, wegverkeer, spoor, luchtvracht) is dat korter. Het stelsel berust op de gedachte dat vervoerde goederen veel minder risico lopen in handen te komen van terroristen of criminelen.

Het systeem komt voort uit het streven van de overheid de handelsstromen te beveiligen tegen terrorisme. ‘Douanecontrole speelt vandaag de dag een sleutelrol in de strijd tegen het terrorisme. Tegelijk willen wij de administratieve verplichtingen in het internationale handelsverkeer strooml­ijnen, met name via een elektronische verwerking’, zei Europees commissaris László Kóvacs (belastingen en douane) in Brussel bij de presentatie van het project. Hij wees er op dat de regeling een versnelde en vereenvoudigde berekening van de BTW met zich meebrengt. ‘De handel heeft daar voordeel bij’, aldus de commissaris. Douane-experts in Brussel wijzen er op dat de bulk van de goederen die de EU-landen uit of invoeren maritiem wordt vervoerd. Het gaat om niet minder dan 1600 miljoen ton jaarlijks. De luchtvracht komt in de EU jaarlijks op acht miljoen ton. Deze experts van de Europese Commissie geven toe dat verladers en vervoerders met de status ‘erkend operator’ (die van hen diverse speciale investeringen vraagt) door het nieuwe stelsel met forse extra kosten worden op­gezadeld. Godfried Smit, douane-expert bij de verladersorganisatie EVO wijst er op dat sommige landen die kosten deels zelf dragen. Terwijl in Nederland het bedrijfsleven volledig hiervoor opdraait. De EVO verwacht verder dat de EU-landen de regeling verschillend zullen gaan hanteren. Dit alles schept scheve concurrentieverhoudingen. Bij de presentatie in Brussel bleek dat de Commissie, die volgens de Europese spelregels hierop moet toezien, deze kostenkwestie bagatelliseert.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Reacties

Schiphol kan niet bestaan zonder de passasiers, maar ook zeker niet zonder vracht.

Gelukkig beseft Schiphol dat Ben.

We moeten ons goed realiseren dat Schiphol een hele belangrijke werkgever is voor veel mensen.

We zullen dus met z’n allen er voor moeten zorgen dat deze luchthaven zal blijven bestaan.

Geplaatst door: Alexander Barendsen op

Schiphol beseft heel goed hoe belangrijk vracht is. Verder eens met reactie van Jan van Exel!

Geplaatst door: Ben Radstaak op

Voor continuiteit komt men toch weer bij het wegtransport uit.

Geplaatst door: Ja Wiel op

Omdat het vrachtverkeer groeit en groeit de laatste jaren en van groot belang is voor de toekomst. Den Haag moet niet zo zeuren over lawai en milieu maar druk maken over belangrijke zaken in ned veiligheid op straat en zo kan je wel even doorgaan.

Geplaatst door: eduard spierenburg op
Security: EU introduceert erkende operator (AEO) | NT

Security: EU introduceert erkende operator (AEO)

De Europese Commissie heeft deze week de verordening aangenomen die een verhoogde controle brengt op de externe handel en de ‘erkende operator’ (Authorised Economic Operator, AEO) introduceert.

Dat zijn verladers, vervoerders, douaneagenten die dank zij deze erkenning in het grensverkeer voortaan voorrang krijgen. Het systeem (voor insiders gebaseerd op Verordening 648) omvat alle vervoersmodaliteiten en start over een jaar per 1 januari 2008. Het slaat alleen op de handel in goederen die de EU binnenkomen of verlaten. Het bedrijf van de ‘erkende operator’ moet aan een reeks strikte veiligheidseisen voldoen (zoals afgesloten terreinen, gescreend personeel). De AEO moet bovendien de goederen vooraf aanmelden om voor versnelde afhandeling in aanmerking te komen. Voor de aanvoer/afvoer via zee geldt een vooraanmelding van minimaal 24 uur. Voor de andere modaliteiten (kustvaart, wegverkeer, spoor, luchtvracht) is dat korter. Het stelsel berust op de gedachte dat vervoerde goederen veel minder risico lopen in handen te komen van terroristen of criminelen.

Het systeem komt voort uit het streven van de overheid de handelsstromen te beveiligen tegen terrorisme. ‘Douanecontrole speelt vandaag de dag een sleutelrol in de strijd tegen het terrorisme. Tegelijk willen wij de administratieve verplichtingen in het internationale handelsverkeer strooml­ijnen, met name via een elektronische verwerking’, zei Europees commissaris László Kóvacs (belastingen en douane) in Brussel bij de presentatie van het project. Hij wees er op dat de regeling een versnelde en vereenvoudigde berekening van de BTW met zich meebrengt. ‘De handel heeft daar voordeel bij’, aldus de commissaris. Douane-experts in Brussel wijzen er op dat de bulk van de goederen die de EU-landen uit of invoeren maritiem wordt vervoerd. Het gaat om niet minder dan 1600 miljoen ton jaarlijks. De luchtvracht komt in de EU jaarlijks op acht miljoen ton. Deze experts van de Europese Commissie geven toe dat verladers en vervoerders met de status ‘erkend operator’ (die van hen diverse speciale investeringen vraagt) door het nieuwe stelsel met forse extra kosten worden op­gezadeld. Godfried Smit, douane-expert bij de verladersorganisatie EVO wijst er op dat sommige landen die kosten deels zelf dragen. Terwijl in Nederland het bedrijfsleven volledig hiervoor opdraait. De EVO verwacht verder dat de EU-landen de regeling verschillend zullen gaan hanteren. Dit alles schept scheve concurrentieverhoudingen. Bij de presentatie in Brussel bleek dat de Commissie, die volgens de Europese spelregels hierop moet toezien, deze kostenkwestie bagatelliseert.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Reacties

Schiphol kan niet bestaan zonder de passasiers, maar ook zeker niet zonder vracht.

Gelukkig beseft Schiphol dat Ben.

We moeten ons goed realiseren dat Schiphol een hele belangrijke werkgever is voor veel mensen.

We zullen dus met z’n allen er voor moeten zorgen dat deze luchthaven zal blijven bestaan.

Geplaatst door: Alexander Barendsen op

Schiphol beseft heel goed hoe belangrijk vracht is. Verder eens met reactie van Jan van Exel!

Geplaatst door: Ben Radstaak op

Voor continuiteit komt men toch weer bij het wegtransport uit.

Geplaatst door: Ja Wiel op

Omdat het vrachtverkeer groeit en groeit de laatste jaren en van groot belang is voor de toekomst. Den Haag moet niet zo zeuren over lawai en milieu maar druk maken over belangrijke zaken in ned veiligheid op straat en zo kan je wel even doorgaan.

Geplaatst door: eduard spierenburg op