Al enige tijd wordt er tussen Parijs en Amstelveen gesteggeld over de noodzakelijke vervanging van de vier oude vrachtjumbo’s, waarvan er een de respectabele leeftijd van 32 jaar heeft bereikt en de overige drie B747-400ERF’s zo’n 19 jaar geleden zijn aangeschaft door de Nederlandse luchtvaartmaatschappij. Blijkens de bronnen binnen de KLM ‘ligt er al lang’ een voorstel van KLM op het hoofdkantoor in Parijs voor de koop van nieuwe vrachtvliegtuigen voor KLM/Martinair Cargo, maar ‘wordt dit daar doelbewust vertraagd’.

Binnenkort

Eind mei liet de Canadese topman Benjamin Smith van Air France KLM zich op een analistenbijeenkomst ontvallen dat een een besluit over de vervanging van de vrachtjumbo’s van KLM/Martinair ‘binnenkort’ valt te verwachten. Smith zei dat nadat eerder dit jaar voor Air France Cargo vier A350F waren besteld. Een vrachtorder die voor het Nederlandse dochterbedrijf als een volledig verrassing kwam, aldus insiders.

Op papier heeft KLM de keuze tussen de B777-200F, de nieuwe B777-8F en de A350F, die nog alleen op de tekentafel bestaat. Dit laatste vrachtvliegtuig is vanuit Frans perspectief het meest logische aangezien niet alleen Air France Cargo, maar ook de nieuwe vrachtpartner CMA CGM met de A350F’s gaat vliegen. In totaal gaat het om acht stuks, waardoor het zwaartepunt van de gemeenschappelijke Frans-Nederlandse vrachtvloot straks verschuift van Schiphol naar Parijs.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement