Met de nieuwe beperkende maatregel wil de Waalse overheid de geluidsoverlast en CO2-uitstoot op de luchthaven terugbrengen, maar is het ook enigszins tegemoet gekomen aan de wensen van de luchthaven, dat een grote banenmotor is in de regio Luik. Wat de luchthaven nu doet met het lopende bezwaar tegen het eerder aangekondigde plafond van 50.000 vluchten per jaar is nog onduidelijk.
In een eerste reactie tegen de transportwebsite van Cargoforwarder laat Luik Airport weten dat er nu meer ruimte is voor groei op de regionale luchthaven. Zo is er ruimte om het aantal vluchten per jaar te verdubbelen van het vorig jaar afgewikkelde aantal van 28.000 naar 55.000.
Nachtverbod
Behalve in het aantal vrachtvluchten heeft de Waalse regering in het recente besluit ook nieuwe restricties opgesteld voor het type vrachtvliegtuigen, waardoor oudere freighters zoals de B747-400, langzaam uit de nacht moeten verdwijnen. Nu kent Luik Airport nog geen nachtverbod voor dit type vrachtvliegtuigen, maar vanaf 2030 mogen de B747-400F tussen 23.00 uur en 7.00 uur niet meer opstijgen of landen op de luchthaven.
Behalve het oprekken van het plafond, was er voor Luik Airport recent meer goed nieuws op vrachtgebied. Zo heeft MSC Air Cargo gekozen voor de luchthaven als uitvalsbasis voor de mondiale vrachtvluchten en heeft Air Canada Cargo het Belgische vrachtvliegveld opgenomen in haar mondiale netwerk. Deze nieuwkomers zijn van harte welkom op de Luik Airport om het verlies van AirbridgeCargo vorig jaar te compenseren. de Russische maatschappij was het slachtoffer van de EU-sancties tegen Russische airlines vorig jaar. Dat leidde onder meer tot een daling van de overslag op Luik Airport in 2022 van bijna 20%.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?