Canada geeft gestrand Russisch vrachtvliegtuig aan Oekraïne

AN124 als oorlogscompensatie

De Canadese regering gaat een 27-jaar oude Russische AN124, die sinds begin van de oorlog in Oekraïne door westerse sancties wordt vastgehouden op de luchthaven van Toronto, overdragen aan Oekraïne.

bron: volga-dnepr
Foto: Volga Dnepr

Dat laat de Oekraïense minister-president Denys Sjmyhal weten, die momenteel een bezoek brengt aan Canada. Het kostbare vrachtvliegtuig, eigendom van de Russische vrachtmaatschappij Volga Dnepr, landde op 28 februari van het vorig jaar op Toronto Airport met een lading Chinese corona testkits aan boord.

De AN-124 kon niet op tijd vertrekken uit Canada naar Rusland om de westerse sancties tegen Russische airlines te ontlopen. Het vrachtvliegtuig heeft nu al een schuld bij de Canadese luchthavenautoriteiten opgebouwd aan parkeergelden van bijna 350.000 dollar. Elke dag komt daar een bedrag van rond de 800 dollar bij.

Volgens Schmyhal bereidt Canadese regering een nieuw sanctiepakket voor tegen Rusland, waarbij het vrachtvliegtuig en andere Russische bezittingen in het land zullen worden overdragen aan Oekraïne. Daarmee zou Toronto Airport ook tegelijkertijd verlost worden van een probleem, want het lijkt onwaarschijnlijk dat de Russen de parkeergelden zullen betalen.

Claims

Oekraïne heeft bij meer Westerse landen claims ingediend om Russische bezittingen over te dragen aan het land als compensatie voor geleden oorlogsschade, waaronder het kapotschieten door Rusland van het grootste vrachtvliegtuig van de wereld, de AN224 van Antonov Airlines bij de bestorming van Kiev Airport in de eerste dagen van de inval.

Oekraïne heeft onder meer bij de Duitse regering een claim ingediend voor de overdracht van drie AN124’s van Volga Dnepr, die al meer dan een op de luchthaven van Leipzig Airport verblijven door de sancties. Het is onduidelijk of Berlijn het voorbeeld van de Canadese regering zal volgen en de vrachtvliegtuigen zal overdragen aan Kiev.

Vrachtvloot gehalveerd

Volga Dnepr beschikte ooit over 10 AN124’s, die met een capaciteit van 150 ton tot de grootste vrachtvliegtuigen van de wereld behoren. De freighters worden vooral ingezet voor het transport van zware ladingen zoals turbines voor energiecentrales. Indien ook Duitsland de AN124’s naar Kiev stuurt, zou de vrachtvloot van Volga Dnepr bijna zijn gehalveerd. Tegelijkertijd zou de vrachtvloot van de Oekraïense concurrent Antonov Airlines flink groeien. De vrachtmaatschappij heeft sinds de westerse sancties al een monopolie op luchttransport van zware zendingen in onder meer Europa en Noord-Amerika.

Canada geeft gestrand Russisch vrachtvliegtuig aan Oekraïne | NT

Canada geeft gestrand Russisch vrachtvliegtuig aan Oekraïne

AN124 als oorlogscompensatie

De Canadese regering gaat een 27-jaar oude Russische AN124, die sinds begin van de oorlog in Oekraïne door westerse sancties wordt vastgehouden op de luchthaven van Toronto, overdragen aan Oekraïne.

bron: volga-dnepr
Foto: Volga Dnepr

Dat laat de Oekraïense minister-president Denys Sjmyhal weten, die momenteel een bezoek brengt aan Canada. Het kostbare vrachtvliegtuig, eigendom van de Russische vrachtmaatschappij Volga Dnepr, landde op 28 februari van het vorig jaar op Toronto Airport met een lading Chinese corona testkits aan boord.

De AN-124 kon niet op tijd vertrekken uit Canada naar Rusland om de westerse sancties tegen Russische airlines te ontlopen. Het vrachtvliegtuig heeft nu al een schuld bij de Canadese luchthavenautoriteiten opgebouwd aan parkeergelden van bijna 350.000 dollar. Elke dag komt daar een bedrag van rond de 800 dollar bij.

Volgens Schmyhal bereidt Canadese regering een nieuw sanctiepakket voor tegen Rusland, waarbij het vrachtvliegtuig en andere Russische bezittingen in het land zullen worden overdragen aan Oekraïne. Daarmee zou Toronto Airport ook tegelijkertijd verlost worden van een probleem, want het lijkt onwaarschijnlijk dat de Russen de parkeergelden zullen betalen.

Claims

Oekraïne heeft bij meer Westerse landen claims ingediend om Russische bezittingen over te dragen aan het land als compensatie voor geleden oorlogsschade, waaronder het kapotschieten door Rusland van het grootste vrachtvliegtuig van de wereld, de AN224 van Antonov Airlines bij de bestorming van Kiev Airport in de eerste dagen van de inval.

Oekraïne heeft onder meer bij de Duitse regering een claim ingediend voor de overdracht van drie AN124’s van Volga Dnepr, die al meer dan een op de luchthaven van Leipzig Airport verblijven door de sancties. Het is onduidelijk of Berlijn het voorbeeld van de Canadese regering zal volgen en de vrachtvliegtuigen zal overdragen aan Kiev.

Vrachtvloot gehalveerd

Volga Dnepr beschikte ooit over 10 AN124’s, die met een capaciteit van 150 ton tot de grootste vrachtvliegtuigen van de wereld behoren. De freighters worden vooral ingezet voor het transport van zware ladingen zoals turbines voor energiecentrales. Indien ook Duitsland de AN124’s naar Kiev stuurt, zou de vrachtvloot van Volga Dnepr bijna zijn gehalveerd. Tegelijkertijd zou de vrachtvloot van de Oekraïense concurrent Antonov Airlines flink groeien. De vrachtmaatschappij heeft sinds de westerse sancties al een monopolie op luchttransport van zware zendingen in onder meer Europa en Noord-Amerika.