In het kort
- Kwartaalwinst slinkt met 33% en volume met 5,4%
- Nettoresultaat groep in 2022 naar 25 miljard dollar
- Joint venture met AF KLM Cargo in april van start
Dat blijkt uit de voorlopige jaarcijfers van de derde rederij van de wereld. De slechte cijfers in het laatste kwartaal van 2022 zijn een voorproefje van wat de containerrerrederijen dit jaar met hogere kosten, minder vraag en dalende tarieven te wachten staat.
Voor het gehele fiscale jaar 2022 was er voor CMA CGM als groep (inclusief de cijfers van Ceva en de overslagterminals) nog geen vuiltje aan de lucht. De bedrijfswinst steeg met ruim 44% naar het astronomisch bedrag van 33,3 miljard dollar op een omzet van 74,5 miljard dollar. Daarbij daalde het volume in de containervaart wel met 1,3% naar 21,7 miljoen teu. Onder de streep bleef een nettoresultaat van bijna 25 miljard dollar over, blijkt uit de voorlopige cijfers.
Winstbijdrage logistiek nog marginaal
Rond de 79% van de omzet kwam uit de resultaten van de kernactiviteit lijnvaart. Dat was in 2021 nog 81%. Die kleine verschuiving heeft onder meer te maken met de lagere containertarieven en de forse investeringen in de divisie logistiek, waaronder de overslagterminals, het expeditiebedrijf Ceva Logistics en CMA CGM Air Cargo. Die divisie zag vorig jaar onder meer door verdere aankopen (waaronder Gefco) de omzet toenemen met bijna 48% naar 16 miljard dollar. Daarmee is de divisie nu goed voor een vijfde van de inkomsten bij de Franse rederij-groep.
Qua winstbijdrage blijven de expeditie en de logistieke activiteiten in de lucht en aan de grond echter ver achter bij de resultaten in de containervaart. In totaal was er sprake van een bijdrage aan de operationele winst van de divisie aan het groepsresultaat van CMA CGM van 882 miljoen dollar. Dat komt overeen met een aandeel van 2,6% over de gehele bedrijfswinst van de groep in 2022. Wel lijkt de divisie minder conjunctuurgevoelig. Zo nam het bedrijfsresultaat in het laatste kwartaal van vorig jaar nog steeds substantieel toe met 19% naar 274 miljoen euro.
Vrachtsamenwerking AF KLM
CMA CGM heeft nog geen gedetailleerde cijfers bekendgemaakt van de financiële prestaties van de afzonderlijke dochterondernemingen zoals Ceva Logistics en CMA CGM Air Cargo. Die worden eerst na de algemene aandeelhoudersvergadering op 24 maart gepubliceerd. De rederij meldt wel bij de voorlopige cijfers dat de geplande joint venture met Air France KLM op luchtvrachtgebied in april van dit jaar van start moet gaan. Daarbij zou onder meer de beschikbare capaciteit op de vrachtvloot van CMA CGM Air Cargo en Air France KLM gemeenschappelijk worden verkocht.
De twee partijen hadden voor die samenwerking ruim acht maanden onderhandeld sinds het ondertekenen van een intentieverklaring in augustus van het vorig jaar. Voor die nauwe samenwerking nam CMA CGM een belang van 9% in de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep. het is daarmee de grootste private aandeelhouder in Air France-KLM.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?