ONE belandde afgelopen kwartaal in de rode cijfers

83 miljoen dollar verlies

Containerrederij ONE is in het derde kwartaal van het Japanse financiële jaar, dus in de periode oktober-december, in de rode cijfers beland. Het Japans/Singaporese scheepvaartbedrijf noteerde onder de streep een verlies van 83 miljoen dollar.

containerschip ONE
Het verlies staat in schril contrast met de resultaten van vorig jaar.Oliver Hoffmann / Shutterstock

Het is voor het eerst sinds de voor containerrederijen vette coronajaren dat er weer verlies geboekt wordt, al had de Israëlische rederij ZIM in een prognose eerder ook al voor de terugkeer van rode cijfers gewaarschuwd. De 83 miljoen dollar verlies waarvan ONE nu melding maakt, staat in schril contrast met de 2,7 miljard dollar winst waarvoor de Japans/Singaporese rederij in het derde kwartaal van 2022 de vlag kon uitsteken, al is de vergelijking met het tweede kwartaal van dat jaar nog pijnlijker voor de containerrederij, want toen ging zelfs een winst van 5,5 miljard dollar de (geschiedenis)boeken in.

Tweede kwartaal

In het tweede kwartaal van 2023 waren de resultaten al aanzienlijk teruggelopen in vergelijking met die topcijfers uit de coronaperiode, maar had ONE nog wel net in de zwarte cijfers weten te blijven met een winst van 187 miljoen dollar.

In het derde kwartaal raakte ONE ook met haar ebit, de brutowinst, in de min: 248 miljoen dollar verlies. De ebitda, de operationele winst, bleef nog wel in de zwarte cijfers: 170 miljoen dollar, maar ook dat betekende een grote achteruitgang in vergelijking met de 3 miljard dollar die dezelfde periode in 2022 nog opleverde.

Houthi’s

‘Een trage groei van de consumptie, een afname van de vrachtbewegingen tijdens het laagseizoen en een toestroom van nieuwe schepen droegen bij aan een verzwakking van de vraag- en aanbodtrend en lage kortetermijnvrachttarieven in het derde kwartaal’, zo verklaart ONE de kwartaalresultaten. De door Houthi’s veroorzaakte crisis op de Rode Zee dreef de containertarieven in december wel op, maar doordat de tarieven in oktober en november ‘sluggish’ waren, zwak dus, waren de tarieven over het complete kwartaal gemeten nog steeds laag, zo meldt ONE, terwijl met name in Europa de inflatie voor een stagnerende consumentenvraag zorgde.

De recent gestegen containertarieven helpen ONE wel om in het laatste kwartaal van het Japanse financiële jaar, januari-maart, alweer terug te keren in de zwarte cijfers, zo verwacht de rederij. Het lopende kwartaal zou volgens de prognose van het bedrijf een winst op moeten leveren van 239 miljoen dollar.

Verslechtering vrachtmarkt

Die beterschap in het laatste kwartaal zal niet voldoende zijn om het jaar echt te redden. ONE rekent over het volledige fiscale jaar op een winst van 856 miljoen dollar en dat is, zo stelt de rederij, ‘een daling ten opzichte van vorig jaar, veroorzaakt door de verslechtering van de vrachtmarkt als gevolg van de verzwakking van vraag en aanbod’. Die jaarwinst van het vorige jaar waaraan ONE nu slechts met weemoed terug kan denken, bedroeg 15 miljard dollar.

De achterblijvende (consumenten-)vraag blijft de sector volgens de containerrederij nog parten spelen, de rederij zegt daarom nog niet direct betere tijden aan de horizon te zien. Wel stelt de rederij dat het er al beter in is geslaagd om beter in te spelen op de overcapaciteit in de markt, onder meer door via ‘blank sailings’ capaciteit tijdelijk uit de vaart te nemen en door schepen langzamer te laten varen. De Rode Zee-crisis, die op korte termijn juist een capaciteitstekort creëerde is daar als extra uitdaging tussendoor komen fietsen. Alles bij elkaar leidt het volgens ONE tot een vraag en aanbod-prognose en vrachtmarktomstandigheden die ‘extreem onzeker’ zijn.

Hapag-Lloyd, dit jaar nog alliantiepartner van ONE in de THE Alliance, had een dag voor ONE ook al melding gemaakt van een forse winstdaling in het afgelopen jaar: van een ebit van 17,5 miljard euro (2022) naar vorig jaar 2,5 miljard euro.

ONE belandde afgelopen kwartaal in de rode cijfers | NT

ONE belandde afgelopen kwartaal in de rode cijfers

83 miljoen dollar verlies

Containerrederij ONE is in het derde kwartaal van het Japanse financiële jaar, dus in de periode oktober-december, in de rode cijfers beland. Het Japans/Singaporese scheepvaartbedrijf noteerde onder de streep een verlies van 83 miljoen dollar.

containerschip ONE
Het verlies staat in schril contrast met de resultaten van vorig jaar.Oliver Hoffmann / Shutterstock

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 17,00 10,20 per login / per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk aanbieding