In 2018 zijn de partijen al een ontwikkelingsovereenkomst met elkaar aangegaan met als doel rangeerlocomotieven die op diesel rijden te vervangen in de haven van Rotterdam. Nu de deal rond is, kan volgens het havenbedrijf de productie van start gaan.

Lawaai

De emissievrije locomotief is volgens het havenbedrijf geschikt voor meerdere spanningen en uitgerust met accu’s en een remsysteem waarmee energie kan worden hergebruikt. Volgens het havenbedrijf zorgt de geavanceerde accutechnologie ervoor dat de locomotief kan rijden op spoorwegen die niet geëlektrificeerd zijn om het rangeren aan het begin en het eind van het traject uit te voeren.

Het gebruik van rangeerlocomotieven die op diesel rijden, kan zo worden vermeden om emissies en lawaai te verminderen.

Emile Hoogsteden, commercieel directeur van Havenbedrijf Rotterdam, beschouwt de emmissievrije locomotief ‘als een belangrijke bijdrage aan het koolstofvrij maken van de logistieke keten.’ De haven van Rotterdam wil in 2050 klimaatneutraal zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding