Maandagochtend om 5 uur reed de eerste goederentrein over het vier kilometer lange traject. Dit markeerde tevens het einde van de zesdaagse afsluiting van de Havenspoorlijn. Die verbindt de Rotterdamse haven met het rangeercentrum Kijfhoek en is het eerste stuk van de Betuweroute naar Duitsland.

Dankzij deze investering van bijna 300 miljoen euro kunnen goederentreinen voortaan ongehinderd het westelijke havengebied in en uit. Tot nu toe moesten treinen meerdere keren per dag wachten voor de Calandbrug. Telkens als er schepen de Brittanniëhaven in of uit wilden, moest deze hefbrug omhoog. Met het nieuwe tracé wordt deze bottleneck omzeild.

De route gaat over twee nieuwe boogbruggen, over de A15 en de Rozenburgsluis, die beide in één keer zijn geplaatst. Het project werd gecoördineerd door Havenbedrijf Rotterdam, maar het tracé wordt beheerd door ProRail. De havenbeheerder ziet het project als een belangrijke stap in de verbetering van de spoorontsluiting van de haven.

Lees ook: Theemswegtracé kan van 90 treinen per dag naar 230 treinen in 2030

Bekijk een video van de bouw:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding