Testrit goederentrein met digitale automatische koppeling gestart

Meer capaciteit

Deutsche Bahn kondigt aan dat in Duitsland een goederentrein met een digitale automatische koppeling (DAK) begonnen is met een proefrit van een aantal maanden door Europa.

Met de automatische koppeling wordt het mogelijk om goederenwagons zonder tussenkomst van een persoon aan elkaar te koppelen. Ook de aansluitingen voor de remmen worden automatisch aan elkaar gekoppeld.

Geautomatiseerde rangeerprocessen

Door de technologie worden snellere geautomatiseerde rangeerprocessen mogelijk. Hierdoor wordt verwacht dat de nieuwe technologie ervoor gaat zorgen dat de capaciteit van de goederenoverslag aanzienlijk toeneemt. Volgens de Deutsche Bahn kunnen treinen door de nieuwe koppeltechniek bovendien langer en zwaarder worden en sneller reizen, waardoor de totale capaciteit op het spoor toeneemt. Uiteindelijk is het de bedoeling dat deze nieuwe technologie EU-breed toegepast gaat worden.

De trein zal van Duitsland naar Oostenrijk en Zwitserland rijden. Daarna zullen ook andere EU-landen worden aangedaan. Eerder dit jaar vonden al koppelingsproeven op rangeerterreinen en testritten op spoorverbindingen in Duitsland plaats. Met de testrit door andere landen willen de onderzoekers rijsituaties testen die in Duitsland niet mogelijk zijn, zoals scherpere bochten, steilere hellingen of andere klimatologische omstandigheden. De testen zullen eind dit jaar worden afgerond.

Investering

Het federale ministerie voor digitale zaken en transport in Duitsland investeert 13 miljoen euro in het onderzoeksproject. Op dit moment zijn er daarnaast 6 bedrijven bij het project betrokken. Naast DB en dochteronderneming DB Cargo zijn dit de Zwitserse en Oostenrijkse spoorwegondernemingen SBB Cargo en Rail Cargo Austria en wagonhouders Ermewa, GATX Rail Europe en VTG.

‘We lossen hiermee een probleem op dat al 70 jaar bestaat’, stelt Volker Wissing, de federale minister van digitale zaken en transport, die afgelopen woensdag het symbolische vertreksein gaf voor de reis door Europa. ‘Zo’n 70.000 keer per dag moeten onze medewerkers nu bij het rangeren de koppelbeugels, die tot 20 kilo kunnen wegen, op schouderhoogte balanceren om de treinen te kunnen koppelen’, zegt Sigrid Nekutta, DB-bestuurslid voor goederenvervoer. Het automatische systeem kan verandering bieden aan deze werknemers.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Testrit goederentrein met digitale automatische koppeling gestart | NT

Testrit goederentrein met digitale automatische koppeling gestart

Meer capaciteit

Deutsche Bahn kondigt aan dat in Duitsland een goederentrein met een digitale automatische koppeling (DAK) begonnen is met een proefrit van een aantal maanden door Europa.

Met de automatische koppeling wordt het mogelijk om goederenwagons zonder tussenkomst van een persoon aan elkaar te koppelen. Ook de aansluitingen voor de remmen worden automatisch aan elkaar gekoppeld.

Geautomatiseerde rangeerprocessen

Door de technologie worden snellere geautomatiseerde rangeerprocessen mogelijk. Hierdoor wordt verwacht dat de nieuwe technologie ervoor gaat zorgen dat de capaciteit van de goederenoverslag aanzienlijk toeneemt. Volgens de Deutsche Bahn kunnen treinen door de nieuwe koppeltechniek bovendien langer en zwaarder worden en sneller reizen, waardoor de totale capaciteit op het spoor toeneemt. Uiteindelijk is het de bedoeling dat deze nieuwe technologie EU-breed toegepast gaat worden.

De trein zal van Duitsland naar Oostenrijk en Zwitserland rijden. Daarna zullen ook andere EU-landen worden aangedaan. Eerder dit jaar vonden al koppelingsproeven op rangeerterreinen en testritten op spoorverbindingen in Duitsland plaats. Met de testrit door andere landen willen de onderzoekers rijsituaties testen die in Duitsland niet mogelijk zijn, zoals scherpere bochten, steilere hellingen of andere klimatologische omstandigheden. De testen zullen eind dit jaar worden afgerond.

Investering

Het federale ministerie voor digitale zaken en transport in Duitsland investeert 13 miljoen euro in het onderzoeksproject. Op dit moment zijn er daarnaast 6 bedrijven bij het project betrokken. Naast DB en dochteronderneming DB Cargo zijn dit de Zwitserse en Oostenrijkse spoorwegondernemingen SBB Cargo en Rail Cargo Austria en wagonhouders Ermewa, GATX Rail Europe en VTG.

‘We lossen hiermee een probleem op dat al 70 jaar bestaat’, stelt Volker Wissing, de federale minister van digitale zaken en transport, die afgelopen woensdag het symbolische vertreksein gaf voor de reis door Europa. ‘Zo’n 70.000 keer per dag moeten onze medewerkers nu bij het rangeren de koppelbeugels, die tot 20 kilo kunnen wegen, op schouderhoogte balanceren om de treinen te kunnen koppelen’, zegt Sigrid Nekutta, DB-bestuurslid voor goederenvervoer. Het automatische systeem kan verandering bieden aan deze werknemers.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement