Dat blijkt uit het jaarrapport van de Rail Freight Corridor Rhine-Alpine, die loopt tussen Nederland en Italië. Volgens het rapport is de hoeveelheid vrachtvervoer per spoor over de corridor in 2021 slechts 0,3% lager dan in 2019, want betekent dat de corridor zich vorig jaar grotendeels hersteld heeft van de coronacrisis.

Vooral op de grens tussen Nederland en Duitsland was sprake van een fikse groei in het verkeer. Met een toename van 6% ten opzichte van 2020 en een groei van 1,7% in 2019 was 2021 op de Nederlands-Duitse grensovergangen volgens het rapport ‘het drukste jaar ooit’. Deze stijging vond plaats ondanks de werkzaamheden voor de aansluiting van het Theemswegtracé op de havenspoorlijn in november en enkele langdurige afsluitingen tussen Zevenaar en Oberhausen en Venlo en Viersen. Ook op de grensovergang tussen Montzen in België en Aken in Duitsland was sprake van een stevige toename.

Punctualiteit

Op de grensovergangen tussen Duitsland en Zwitserland en Zwitserland en Italië nam de hoeveelheid verkeer ten opzichte van 2020 toe. Ten opzichte van 2019 was er echter sprake van een daling in de hoeveelheid vrachtverkeer van rond de 3%.

Al met al wordt er steeds meer volume door de Alpen via het spoor vervoerd. In 2021 werd er 28,4 miljoen ton aan goederen via het spoor door de Alpen vervoerd, een toename van maar liefst 13,4% ten opzichte van het jaar ervoor. In Zwitserland bereikte het marktaandeel van het vrachtvervoer per spoor via de Alpen zelfs het hoogste niveau sinds 1992. De hoeveelheid vracht die via de weg door de Alpen werd vervoerd nam juist af.

Met de ‘performance’ op de corridor gaat het minder goed.  52% van de treinen kwam met minder dan 30 minuten vertraging op het eind van de route aan. Vorig jaar ging het nog om 59% van de treinen. Het rapport stelt dat dit een negatief effect is van de toename van de hoeveelheid passagiers- en vrachttreinen.

Daarnaast worden slechte weersomstandigheden en werkzaamheden in de verschillende landen genoemd als reden voor de lagere punctualiteit in 2021. Vooral in Duitsland waren er verschillende grootschalige werkzaamheden met afsluitingen tot gevolg.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement