Het is volgens de spoorwegmaatschappij de eerste keer dat treinen in een volledige cirkel om een woestijn heen kunnen rijden. De totale spoorlijn is ruim 2.700 kilometer lang. Het nieuw gebouwde deel is 825 kilometer lang en heeft 22 stations, waarvan zes stations voor vracht. De bouw van deze spoorlijn begon in december 2018.

Aangezien de Taklamakan woestijn de op één na grootste zandverschuivende woestijn ter wereld is, wordt de spoorlijn door vijf viaducten opgetild om hem te beschermen tegen de zandstormen die voorkomen in het gebied.

Export

Volgens de Chinese autoriteiten zal de spoorlijn de export van producten uit Xinjiang vergemakkelijken, aldus persbureau Xinhua. Daarnaast zou de nieuwe spoorlijn samen met de geplande’ CKU-railway’, een verbinding van 523 kilometer die moet worden opgezet tussen China, Gyrgyzstan en Uzbekistan, ook voor een betere connectie tussen de regio en centraal Aziatische en Europese landen kunnen zorgen, meldt de South China Morning Post.

Met de CKU-railway wordt Rusland bovendien ontweken, aangezien deze spoorlijn China verbindt met Turkije en Iran. Volgens vakblad RailFreight.com zou de route tussen China en zuidoost Europa hiermee met zo’n 900 kilometer kunnen worden ingekort.

‘We verwachten dat tijdens de bijeenkomst van de Shanghai-samenwerkingsorganisatie in september de leiders van de drie landen een document gaan tekenen waarmee begonnen kan worden aan de bouw van de spoorlijn’, aldus Akylbek Japarov, voorzitter van de ministerraad van Kirgizië volgens Railfreight.com. 

Iran

Wang Yi, de Chinese Minister van Buitenlandse Zaken, sprak deze maand bovendien af met vertegenwoordigers van Kazachstan, Kyrgyzië, Tajikistan, Turkmenistan en Uzbekistan om met hen te spreken over de belangrijkste samenwerkingspunten met betrekking tot goederenvervoer per spoor tussen het oosten en het westen. Wang riep de landen op om ‘de samenwerking te versterken’. Hoewel er verschillende alternatieven zijn voor treinen tussen Europa en China via de Kaspische Zee, houdt China de ogen open voor mogelijkheden via Centraal Azië.

‘We zullen het vereenvoudigen van de douaneprocedures stimuleren en groene corridors voor vrachtvervoer optimaliseren. Ook willen we ervoor zorgen dat de productie- en leveringsketens in de regio goed blijven functioneren’, stelde Wang  tijdens een ledenbijeenkomst van China + Central Asia (C+C5) tussen China en de vijf Centraal-Aziatische landen.

Norlan Bagibayev, voormalig vertegenwoordiger van de nationale Kazachse spoorwegmaatschappij KTZ, laat weten te vinden dat de Kazachse regering de juiste stappen neemt voor het ontwikkelen van de regionale logistiek. Zo is er recent een trein vertrokken vanuit de Kazachse stad Pavlodar door Turkmenistan en Iran richting Turkije om zo Rusland te ontwijken. Hij stelt dat de route via Kazachstan, Iran en Turkije een oplossing kan bieden voor de hoge mate van congestie op de Middencorridor.

Desondanks is het nog maar de vraag of Iran daadwerkelijk een grote rol zal kunnen gaan spelen in het goederenvervoer per spoor tussen China en Europa. Iran is nog steeds onderworpen aan sancties vanuit de Verenigde Staten, wat transit door het land erg onaantrekkelijk maakt voor internationale bedrijven en verzekeraars. Aangezien verzekeraars vaak weigeren lading te verzekeren, kan de spoorlijn via Iran voorlopig niet functioneren als een solide alternatief.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement