Het voorstel wordt nu besproken in de Europese Raad, waaraan alle regeringsleiders van de lidstaten deelnemen. Als het voorstel erdoor komt, wordt het mogelijk om bepaalde categorieën staatssteun aan groene vervoerswijzen verenigbaar te verklaren met de interne markt. Het gaat vooral om steun gericht op de coördinatie van transport waarbij er weinig kans is dat de concurrentie wordt verstoord.

Op deze manier kunnen juridische procedures vereenvoudigd worden voor de lidstaten en is er minder ‘administratieve rompslomp’. De Europese Commissie krijgt bovendien de mogelijkheid de controles met betrekking tot staatssteun te richten op de gevallen die de meeste potentie hebben om concurrentieverstorend te werken, zo legt het EU-orgaan uit.

Toestemming

Momenteel moeten lidstaten wanneer zij staatssteun willen verlenen toestemming vragen aan de Europese Commissie. Pas wanneer de EU hiervoor toestemming geeft, kan een lidstaat de steun ook daadwerkelijk verlenen. Er kan door de Europese Commissie aan de Europese Raad verzocht worden om bepaalde categorieën vrij te stellen van deze verplichting als zij de concurrentie slechts in beperkte mate verstoren. De Europese Commissie moet hiervoor voorwaarden opstellen die voldoen aan de regels voor staatssteun.

De Europese Commissie is naast dit voorstel al bezig met het aanpassen van de regels voor staatssteun aan spoorwegen. Volgens de Commissie zijn de huidige richtlijnen niet meer actueel en wordt er geen rekening gehouden met belangrijke ontwikkelingen, zoals het openstellen van spoormarkten voor concurrentie en de prioriteit die de EU geeft aan het realiseren van de Green Deal.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement