De staking betreft ook de mensen die op de seinhuizen werken, waardoor goederentreinen maar moeilijk van en naar Duitsland kunnen rijden. Jelle Rebbers, woordvoerder bij DB Cargo Nederland, laat weten dat DB Cargo in ieder geval heeft besloten om niet in Duitsland te rijden en dat treinen in Nederland met een bestemming in Duitsland in die periode daarom op de beginbestemming blijven.
‘Het is veel beter dat een trein op zijn beginbestemming is wanneer het tijd is om weer op te starten. Dan kun je er ook veel makkelijker een machinist bij zoeken. In het verleden bleven we in zo’n geval maar rijden’, zo vertelt Rebbers.
EVG vraagt voor haar leden, waaronder ook het personeel van Deutsche Bahn in Duitsland valt, 12% meer loon. Dat moet bovendien op minimaal 650 euro meer per maand uitkomen. Eind maart organiseerde EVG ook al een staking in samenwerking met vakbond Ver.di. Toen werden ook de luchthavens, vaarwegen en havens grotendeels stilgelegd.
Deutsche Bahn heeft een loonsverhoging van 5% en en eenmalige bonus van 2500 euro aangeboden. Dit aanbod is afgewezen. Op 24 april vindt er in Duitsland een nieuw cao-overleg plaats.
Volstrekt onvoldoende
Ook in Nederland vinden cao-onderhandelingen plaats tussen vakbond FNV en DB Cargo Nederland. FNV liet weten een loonsverhoging te eisen voor de werknemers van rond de 14%, ongeveer gelijk aan wat volgens hen het koopkrachtverlies is. DB Cargo Nederland heeft tijdens de derde onderhandelingsronde begin april echter een loonsverhoging van 6% aangeboden, met een minimale verhoging van 285 euro. De vakbond noemde dit voorstel ‘volstrekt onvoldoende’. Ook in Nederland gaan de cao-onderhandelingen eind april verder.
De Nederlandse goederendochter van Deutsche Bahn benadrukt echter het stevige verlies van maar liefst 665 miljoen euro dat DB Cargo vorig jaar heeft geleden. Hoewel FNV stelt dat Nederland slechts een klein aandeel heeft in dit verlies, benadrukt Rebbers dat het resultaat van DB Cargo Nederland in de jaarrekening een ‘boekhoudkundig resultaat’ is.
‘Ons moederbedrijf compenseert ons tot op zekere hoogte voor niet gereden treinen’, zo legt hij uit. De Nederlandse sectie van DB Cargo is volgens hem dermate met het hoofdkantoor verbonden, dat er geen onderscheid te maken is voor de Nederlandse tak.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?