De belangenorganisatie wil dat de politiek ‘daadkracht’ toont in het oplossen van deze crises en voorkomt dat honderden transportbedrijven failliet gaan. ‘Na de de boeren trekken wij nu ook aan de bel. Het is hoog tijd dat de politiek ons serieus neemt’, zegt voorzitter Elisabeth Post.

Volgens haar wordt ook het wegvervoer hard geraakt doordat bouwprojecten stil liggen. Ze zegt dat 30% van alle wegtransport in Nederland gerelateerd is aan de bouw.

Behalve TLN hebben onder meer ook VNO-NCW, MKB-Nederland en Bouwend Nederland besloten de actiedag van bouwondernemers op het Malieveld volgende week te ondersteunen. ‘Wij zullen steun verlenen aan de actie van ’Grond in Verzet’ om de dag tot een succes te maken en aandacht te vragen voor deze belangrijke zaak’, aldus een woordvoerder van VNO-NCW.

Alleen te voet

De gemeente Den Haag heeft overigens na overleg met eigenaar Staatsbosbeheer besloten dat grote groepen demonstranten voortaan alleen nog te voet welkom zijn op het Malieveld. Het terrein mag nog maar beperkt worden belast met voertuigen, omdat de ondergrondse parkeergarage zware belastingen volgens de gemeente niet aan kan.

De gemeente liet na het boerenprotesten van 1 en 16 oktober onderzoek uitvoeren, omdat het Malieveld er toen zwaar beschadigd bij lag. Volgens de gemeente is in overleg nog wel mogelijk om lichtere voertuigen met de nodige tussenruimte op de parkeergarage te zetten. Ze voegt eraan toe dat organisatoren van demonstraties ‘volledig aansprakelijk’ worden gesteld voor schade die deelnemers veroorzaken.