In de periode 2016-2017 (de werkingsjaren beginnen telkens op 1 april) ging het om 657 miljoen euro. Dit bedrag nam de daaropvolgende jaren telkens toen en bedroeg in 2020-2021 755,7 miljoen euro. Die toename is vooral te wijten aan de verhoging van de tarieven en de opname van extra wegen in het tolnet.

Buitenlandse betalers

Belgische truckers stonden in de eerste jaren in voor 46% van de geïnde tolgelden Dit percentage steeg de twee voorbije werkingsjaren naar 47,2%, wellicht onder invloed van corona op het internationale wegvervoer. De belangrijkste buitenlandse betalers zijn, in deze volgorde, Nederland (10%), Polen (10%), Roemenië (6,1%), Litouwen (4,6%), Duitsland (3,8%), Frankrijk (3%), Luxemburg (2,5%) en Bulgarije (2,4%).

Het aantal getelde vrachtwagens op de baan varieerde slechts licht over de jaren.  Gemiddeld frequenteerden in 2020-2021 per werkdag 144.474 tolplichtige vrachtwagens de Belgische wegen. In de weekends zakt dat aantal naar een kleine 60.000 op zaterdag en 20.000 op zondag.

Vanaf 18 maart 2020, bij de aanvang van de eerste lockdown, werd de impact door corona duidelijk zichtbaar, en daalde het aantal vrachtwagens plots substantieel van gemiddeld 150.000 per dag naar 110.000 per werkdag en lager. In de loop van de zomervakantie steeg het aantal vrachtwagens weer naar normale gemiddelden om op dat niveau verder te blijven schommelen.

Vergroening van de vloot

De stelselmatige en doorgedreven vergroening van de vrachtwagenvloot springt in het oog. In 2016 werd 30,6% van de tolinkomsten gegenereerd door vrachtwagens met Euro 6-uitstootnorm. Tijdens het recentste werkingsjaar kwamen bijna 80% van de tolgelden deze, meeste groene, categorie. Euro 5 en Euro 6 samen vertegenwoordigden 95% van het vrachtverkeer op de baan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding