Tijdens het onderzoek, uitgevoerd in opdracht van de milieuorganisatie Transport & Environment (T&E), bleek dat de uitstoot in 29% van gevallen de wettelijke normen overschreed. De onderzoekers hebben gedurende drie jaar op afstand de emissies van Euro6-vrachtwagens gemeten op locaties bij Barcelona en Madrid. In totaal onderzochten zij 587 voertuigen.

‘Nieuwe vrachtwagens die in en rond de Europese steden rijden, veroorzaken nog steeds dodelijke niveaus van luchtvervuiling’, zegt Anna Krajinska van T&E.

Ontoereikend

Officiële tests zijn volgens de organisatie ontoereikend omdat ze slechts 2,5 uur duren en onvoldoende rekening houden met emissies die worden geproduceerd onder dagelijkse rijomstandigheden, zoals bij rijden met lage snelheden en tijdens koude starts. Bovendien stoten sommige modellen na verloop van tijd meer stikstof uit en zijn er truckbouwers die de tests manipuleren, aldus T&E. De organisatie pleit daarom voor betere tests en maatregelen om gesjoemel tegen te gaan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding