Sinds vorige week staan er ruim 2.500 vrachtwagens in het Verenigd Koninkrijk vast. Chauffeurs staan gemiddeld 30 uur in de file, zonder voorzieningen of concreet uitzicht op verbetering van de situatie en met verstoringen in de hele supply chain tot gevolg.

In een brief aan de staatssecretaris Toeslagen en Douane, Aukje de Vries, roept TLN-voorzitter Elisabeth Post op om te werken aan een tijdelijke versoepeling van de regels voor rij- en rusttijden, zodat truckers zonder een boete te krijgen gemakkelijker op de veerboot naar het Europese vasteland kunnen komen.

Noodprocedures

Daarnaast moeten de noodprocedures in het Verenigd Koninkrijk beter worden ingericht en kenbaar gemaakt, zodat soortgelijke problemen in de toekomst voorkomen kunnen worden, stelt Post.

In de brief, die mede is verstuurd namens Havenbedrijf Rotterdam, Evofenedex, Deltalinqs, Portbase, Fenex en TLN, spreekt Post van ‘grote humanitaire en bedrijfseconomische problemen’ door de opstopping.

Vorige week viel een belangrijk IT-systeem van de Britse douane uit. Een noodplan aan Britse zijde functioneerde onvoldoende en werd niet tijdig en correct in gang gezet, waardoor een grote achterstand in de verwerking van douanepapieren is ontstaan. Verder is er een capaciteitstekort bij de veerdiensten doordat P&O Ferries zijn diensten twee weken geleden heeft opgeschort.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement