Afgelopen weekend kwamen ruim 2.500 vrachtwagens vast te staan voor de terminals in Dover. Op het hoogtepunt afgelopen zondag stond er een file van 35 kilometer naar de ferryhaven. De verkeerssituatie werd veroorzaakt door een storing bij een systeem dat sinds de brexit elektronisch douaneformulieren afhandelt.

Volgens branchevereniging TLN staan chauffeurs in veel gevallen 30 uur in de file, zonder voorzieningen of concreet uitzicht op verbetering van de situatie en met verstoringen in de hele supply chain tot gevolg.

Versoepeling

In een brief aan de staatssecretaris Toeslagen en Douane, Aukje de Vries, roept TLN-voorzitter Elisabeth Post op om te werken aan een tijdelijke versoepeling van de regels voor rij- en rusttijden, zodat truckers zonder een boete te krijgen gemakkelijker op de veerboot naar het Europese vasteland kunnen komen.

In de brief, die mede is verstuurd namens Havenbedrijf Rotterdam, Evofenedex, Deltalinqs, Portbase, Fenex en TLN, bepleit Post verder dat de noodprocedures in het Verenigd Koninkrijk beter worden ingericht en kenbaar gemaakt, zodat soortgelijke problemen in de toekomst voorkomen kunnen worden.

De Britse overheid heeft door de problemen het brexit-noodplan ‘Operatie Brock’ uit de lade gehaald. Belangrijk onderdeel daarvan is een nieuwe indeling van de rijbanen op de snelweg M20 in de buurt van Dover. Door een helft van de snelweg te reserveren voor wegtransport en het reguliere verkeer te bundelen op de andere helft, probeert de overheid ruimte te maken voor duizenden wachtende vrachtwagens. Operatie Brock blijft tot na de paasdagen van kracht, melden Britse media.

P&O Ferries

De IT-storing kwam afgelopen week bovenop de drukte door de problemen bij P&O Ferries. De Britse rederij schortte vorige maand zijn diensten op na het massaontslag van achthonderd medewerkers, waardoor een groot aantal trucks zich moest wenden tot andere ferry-operators. P&O liet vorige week nog weten de dienst tussen Calais en Dover te willen hervatten. Door de congestieproblematiek heeft de rederij echter besloten de afvaarten ook deze week op te schorten, meldt de Britse krant Daily Mail.

Transporteurs zien de aanhoudende chaos in Dover als een nieuwe belemmering in het zakendoen tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk sinds het vertrek van de Britten uit de EU. ‘Het versterkt vooral voor de in Europa gevestigde transportbedrijven alleen maar het gedoe van zakendoen met het VK’, zegt Shane Brennan, voorzitter van Britse branchevereniging voor koeltransporteurs Cold Chain Federation.

Meer personenauto’s

Volgens Brennan zien transporteurs tot hun frustratie dat toeristen op dit moment voorrang lijken te krijgen in de haven van Dover, waardoor de wachttijden verder oplopen. De terminals krijgen door de komende paasdagen meer personenauto’s verwerken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement