​De Commissie concludeert in haar besluit dat ‘de concentratie geen mededingingsbezwaren zou doen rijzen, gezien de beperkte impact ervan op de structuur van de betrokken markten’.

Kort voor de in april aangekondigde overname werd bekend dat Gefco het belang van 75% dat in handen was van het Russische spoorbedrijf RZD had teruggekocht. Daarna werd duidelijk dat de Franse rederij CMA CGM de beoogde nieuwe eigenaar was van de autovervoerder. Vanwege de EU-sancties tegen Rusland kreeg CMA CGM destijds al toestemming van Brussel om de overname in gang te zetten.

Ceva

CMA CGM, dat volgens Franse media een half miljard euro betaalt voor Gefco, is van plan de logistieke dienstverlener onder te brengen in zijn dochteronderneming Ceva Logistics. De Franse rederij claim dat Ceva daarna wereldwijd marktleider zal zijn in logistieke diensten voor de automotive-sector.

Gefco is een voormalig dochterbedrijf van autogroep PSA, die sinds een fusie met Fiat-Chrysler in 2021 Stellantis heet. Het concern telt 11.500 medewerkers in 47 landen, waarvan 2.500 in Frankrijk. De omzet kwam in 2021 uit op 4,2 miljard euro.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement