Spanje keurde in augustus een wet goed die prijsafspraken tussen verladers en transporteurs vastlegde. Daarin stond onder meer dat de transportprijs niet lager mocht uitvallen dan de kosten. Volgens de truckers is dit nog altijd regelmatig het geval.

De staking werd aangekondigd door het Plataforma de Defensa del Transporte, een organisatie die vooral onafhankelijke vrachtwagenchauffeurs vertegenwoordigt. De chauffeurs zijn met name boos omdat verladers zich niet aan de prijsafspraken houden. Op de bijeenkomst die het platform organiseerde stemde 86% van de aanwezigen voor stakingen.

De laatste keer dat vrachtwagenchauffeurs in Spanje het werk neerlegden was in maart van dit jaar. De staking duurde toen 20 dagen en leidde tot tekorten in supermarkten door het hele land. Volgens het platform zullen de aangekondigde stakingen nog heftiger worden dan de laatste keer.

Zwarte lijst

Na de vorige stakingen introduceerde de Spaanse regering ook een wet die het werk van truckers aantrekkelijker moest maken. Zo zou er compensatie komen voor de tijd dat chauffeurs moeten wachten bij een terminal en werden er meer inspecties aangekondigd. Ook werd een laad- en losverbod voor vrachtwagenchauffeurs van kracht. De wet trad op 2 september in werking, maar wordt volgens Plataforma de Defensa del Transporte onvoldoende nageleefd.

In Spaanse media hebben de organisatoren van de staking het zelfs over zwarte lijsten die verladers zouden bijhouden van transporteurs die weigeren om zelf uit te laden. Transportbedrijven die protesteren tegen de lage vergoedingen die verladers uitkeren, riskeren ook een plekje op de zwarte lijst.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement