Dat blijkt uit kwartaalcijfers die Daimler vrijdag publiceerde. De kwartaalwinst van het bedrijf steeg naar 13,5 miljard, bijna 50% meer dan een jaar geleden. Het bedrijf wijt de winst aan de toegenomen verkoop, betere nettoprijzen en een gunstige wisselkoers. Ook is er meer verdiend met aftersales.

Toch is het niet al goud wat er blinkt. ‘Aan de leverancierskant werden tijdens corona veel investeringen uitgesteld’, zegt Jochen Goetz, cfo van Daimler Truck. Nu is er meer vraag naar onderdelen en zijn sommige leveranciers simpelweg niet in staat om snel genoeg op te schalen. Overal zijn problemen, met banden, elektrische onderdelen, motoren of in sommige gevallen gewoon moeren en bouten.’

Ondanks de problemen in de bevoorradingsketen, verwacht Daimler dat de verkoop in de nabije toekomst nog verder blijft groeien. Het concern stelt de totale winstverwachting voor 2022 bij van 48-50 miljard naar 50-52 miljard euro. Daimler Trucks is vooral bekend als fabrikant van Mercedes-Benz vrachtwagens en bussen, maar maakt onder andere ook trucks en bussen onder de naam Mitsubishi Fuso.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement