Bel me niet meer over ‘grootste containerschepen’

TON & teu

Maar liefst vijf vertegenwoordigers van de media belden me enkele weken geleden over het feit dat nu alweer een grootste containerschip ooit, de ‘Ever Alot’, aankwam in Rotterdam. Hoe ver, vroegen ze me, zou dat nog doorgaan? U, als lezer van mijn columns, kunt mijn antwoord inmiddels dromen. De toenemende schaal leidt slechts tot meer congestie. Gezaghebbende economen geven aan dat de optimale omvang in de ordegrootte van 15.000 teu ligt, een rationele onderbouwing voor deze schaalvergroting is er niet. De beroemdste auteur over containerisatie, de Amerikaan Marc Levinson, beschrijft dit overduidelijk in zijn boek ‘Outside the box’.

Foto: NT / Ries van Wendel de Joode

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk de abonnementen

Bel me niet meer over ‘grootste containerschepen’ | NT

Bel me niet meer over ‘grootste containerschepen’

TON & teu

Maar liefst vijf vertegenwoordigers van de media belden me enkele weken geleden over het feit dat nu alweer een grootste containerschip ooit, de ‘Ever Alot’, aankwam in Rotterdam. Hoe ver, vroegen ze me, zou dat nog doorgaan? U, als lezer van mijn columns, kunt mijn antwoord inmiddels dromen. De toenemende schaal leidt slechts tot meer congestie. Gezaghebbende economen geven aan dat de optimale omvang in de ordegrootte van 15.000 teu ligt, een rationele onderbouwing voor deze schaalvergroting is er niet. De beroemdste auteur over containerisatie, de Amerikaan Marc Levinson, beschrijft dit overduidelijk in zijn boek ‘Outside the box’.

Foto: NT / Ries van Wendel de Joode

Dit artikel verder lezen?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector. 

Abonneer nu