In deze editie van Brand Stories vertelt Jan de Rijk over zijn oplossingen voor winkeldistributie. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Jan de Rijk is al 35 jaar actief in de retaillogistiek en verzorgt inmiddels de bevoorrading van ongeveer 2.000 winkels per week in de Benelux. Steeds meer retailers weten Jan de Rijk te vinden. Zo startte de Brabantse vervoerder afgelopen juni met de bevoorrading van de ruim 90 filialen van Perry en Aktiesport. De beide winkels zijn onderdeel van Sports Unlimited Retail. Voor Jan de Rijk is ‘Sports Unlimited een geweldig mooie klant met twee sterke formules. Naast een competitieve oplossing voor de uitdagingen van nu, sloten onze gezamenlijke visies op toekomstige distributievraagstukken goed op elkaar aan’.

De sportketens hebben niet alleen vanwege de jarenlange ervaring van Jan de Rijk Logistics in ‘reguliere’ winkeldistributie gekozen voor de logistieke dienstverlener. Ook speelde mee dat Jan de Rijk aanvullende diensten biedt als internationaal transport en de levering aan consumenten, het zogenoemde ‘one-stopshop’ concept. Zo heeft Jan de Rijk Logistics oplossingen op het gebied van warehousing in huis die aansluiten bij de hoge eisen die worden gesteld aan winkelbeleving en B2C-leveringen. Het bedrijf beschikt over een distributienetwerk waarmee ook kleinere leveringen geen enkel probleem vormen in de Benelux. Zo ontzorgt Jan de Rijk klanten helemaal als het gaat om de logistiek, zodat zij zich volledig kunnen focussen op hun positionering en hun propositie voor de klant.

One-stopshop

Belangrijk onderdeel van de ‘one-stopshop’ van Jan de Rijk is sinds het begin van dit jaar het zogenoemde AutoStore-systeem. Deze hightech warehousing-oplossing omvat onder meer geïntegreerde conveyors, dozenvouw- en sluitmachines, label-applicators en alle gerelateerde software. Het systeem telt meer dan 15.000 baklocaties, dertien robots en drie werk­stations. Hiermee is Jan de Rijk in staat om meer dan 150 picks per werkstation per uur te halen.

‘Dit betekent voor klanten in de eerste plaats dat we maatwerk kunnen bieden’, zegt Kleppers. ‘Je ziet dat retailers veelal nog hun eigen voorraad in beheer hebben. Maar vaak zijn deze warehouse-oplossingen ingericht voor winkeldistributie. Voor veel van die klanten kan het dan ook voordelen hebben om hun fulfilment bij ons te outsourcen. Dan gaat het niet alleen om de opslag, sortering en winkeldistributie, maar ook om levering aan consumenten, die zeker sinds de coronacrisis sterk in opkomst is. Veel retailers zijn bezig met die transitie, waardoor de inbreng en vooral de flexibiliteit van de logistieke dienstverlener belangrijker wordt. Die oplossingen hebben we met de AutoStore al in huis.’

Dat voor retaillogistiek steeds meer flexibiliteit nodig is, heeft ook zijn weerslag op het wagenpark. De vloot is nu belangrijker dan ooit. Dat geldt voor logistieke partijen, maar zeker ook voor retailers met een eigen vloot. Die bedrijven zullen de komende periode flink aan de slag moeten om te kunnen voldoen aan steeds strengere eisen op het gebied van duurzaamheid. Dat gaat een enorme investering, maar zeker ook de nodige kennis vergen. Voor retailklanten vormen logistieke partijen die dat element op orde hebben een belangrijke asset.

Jarenlang werden winkels bevoorraad met de traditionele dieseltrucks, maar in 2025 voeren de 40 grootste gemeenten in Nederland de zogenoemde zero-emissiezones in, waarin alleen nog uitstootvrije voertuigen welkom zijn. Dit zijn vooralsnog kostbare voertuigen, en bovendien nog beperkt in het gebruik, welke de kosten verhogen en de vraag naar maatwerk verder doen toenemen. ‘Winkelketens zullen zich richten tot logistieke dienstverleners die verschillende oplossingen kunnen bieden. Bijvoorbeeld bevoorrading met een combinatie van hybride voertuigen, elektrische bakwagens en koeriers.’

Investeringsopgave

De verduurzaming van het wagenpark vormt een enorme investeringsopgave voor partijen in de logistiek. ‘Ook de vloot van Jan de Rijk zal de komende jaren een transitie doormaken’, vertelt Kleppers. ‘Dat zal zijn in de vorm van elektrisch aangedreven auto’s of hybrides. De urgentie is er, maar tegelijkertijd bestaat er nog veel onduidelijkheid over het aanbod van emissievrije voertuigen, laadinfrastructuur en de kosten. Terecht kijken veel vervoerders daarvoor naar de overheid.’

Terwijl Jan de Rijk met zijn dienstverlening maatwerk kan bieden voor klanten die hun business zien verschuiven van de winkelstraat naar de thuislevering, betekent die transitie niet dat de retailcentra zich zorgen moeten maken over de toekomst. Voor Jan de Rijk Logistics zijn de ontwikkelingen in de Nederlandse winkelstraten een positief verhaal. Sinds het grotendeels opheffen van de coronarestricties hebben veel winkels het weer druk en de vervoerder ziet de volumes aantrekken.

Beleving

‘Wij zien veel toekomst in retailcentra’, zegt Kleppers. ‘In de kerngebieden komen nieuwe winkelconcepten op en retailers bouwen momenteel hun netwerk uit. Tegelijkertijd is het retaillandschap aan het veranderen. Winkelen is niet meer puur functioneel, maar draait meer en meer om beleving. Het wordt een dagje uit. Voor grote winkelcentra betekent dat een verschuiving naar een meer gemêleerd aanbod met ruimte voor aanvullende diensten. Maar de winkel blijft daarin een belangrijk onderdeel!’

Dit verhaal is aan u verteld door Jan de Rijk Logistics.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.