Clewat reinigt open water met catamaran

Brand Stories

Rotterdam investeert in maritieme innovatie en is partner van PortXL, een van de innovatie­versnellers in de regio. Via een intensief programma worden startups en scale-ups begeleid bij het ontwikkelen van hun product en de groei van hun bedrijf.

In deze editie van Brand Stories vertelt één van de partijen uit het Rotterdam Maritime Capital of Europe netwerk over het Rotterdamse innovatie ecosysteem. Rotterdam Maritime Capital of Europe is het samenwerkingsnetwerk van bedrijven, overheden, verenigingen en kennisinstellingen op maritiem gebied in Rotterdam. Bedrijven en organisaties zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Een van de deelnemers dit jaar is het bedrijf Clewat. Zij hebben als doel het wereldwijd verwijderen van onder andere plastic afval, overtollige biomassa en olielozingen uit wateren.

Clewat is een snelgroeiend technologiebedrijf uit Finland dat wil opschalen en internationaal voet aan de grond wil krijgen. Er drijven volgens Executive Chairman Janne Saarikko te veel materialen rond in het water die er niet thuishoren. ‘Wij richten ons op het verwijderen van plastic afval, overtollige biomassa en olielozingen uit onze oceanen, zeeën, rivieren en meren.’ Dat doet Clewat met een door henzelf ontwikkeld reinigingsapparaat. Saarikko: ‘We kunnen deeltjes tot een halve millimeter groot uit het water halen en onze apparatuur kan maximaal 200 kubieke meter biomassa per uur opvangen.’

Saarikko heeft ervaring met het opzetten van bedrijven, maar de maritieme sector is nieuw voor Clewat. Het uiteindelijke doel is dat er duizenden schepen met het reinigingsapparaat gaan rondvaren in de wateren wereldwijd. Clewat heeft tot nu toe een vloot van zeven schepen. Saarikko: ‘We zijn momenteel in staat om elke zes weken ongeveer één nieuw apparaat te produceren. Dat kan snel worden verdrievoudigd zodra dat nodig is.’

Het unieke aan Clewat is volgens Saarikko de kracht dat het schip multifunctioneel is. ‘Er zijn altijd beperkte middelen beschikbaar voor het tegengaan van milieu­schade. Een multifunctioneel schip kan meerdere problemen tegelijkertijd oplossen en is dus kostenefficiënt.’ Het schip haalt niet alleen micro en macro plastic uit het water, ook is het in staat om planten die schadelijk zijn voor het milieu en olie uit het water te halen. ‘Dat heeft een positieve impact op het behoud van de biodiversiteit en daarmee op de klimaatverandering.’

Tekst gaat verder onder foto

Clewat
Schip van Clewat dat het water reinigt

PortXL als springplank

Het PortXL-programma is heel belangrijk voor Clewat, aldus Saarikko. ‘Van ons product is technologisch bewezen dat het werkt. Nu is het tijd om onze innovatie onder de aandacht te brengen bij potentiële klanten. Door het programma hebben wij nu een plek in de maritieme community in Rotterdam gekregen. Het is een grote stap voor ons dat we nu met meerdere startups en scale-ups uit hetzelfde vakgebied kunnen samenwerken. We verwachten dat het programma ons de mogelijkheid geeft om wereldwijd op te schalen.’

Startup hub Rotterdam

Volgens Saarikko is Rotterdam het hart van de maritieme industrie. Saarikko: ‘Doordat zoveel maritieme bedrijven hier gevestigd zijn, worden er snel samenwerkingen gesmeed. Dat zou anders heel moeilijk zijn voor het bedrijf met een Finse oorsprong. Via PortXL leren we hoe de markt hier werkt, en komen we snel en makkelijk in contact met ervaren mensen die al jarenlang in de branche werkzaam zijn.’

Saarikko vergelijkt het vestigen van zijn bedrijf in het maritieme hart van Rotterdam met een softwarebedrijf in Silicon Valley. Vorige week liep hij in Rotterdam nog een connectie tegen het lijf met wie hij wilde praten over een zakelijk vraagstuk. Saarikko: ‘Tijdens een diner hadden we een heel goed gesprek, wat waarschijnlijk gaat leiden tot een toekomstige samenwerking. Dat zou niet gebeuren in de straten van Helsinki.’

In Finland is er volgens hem nog wel wat ruimte voor ontwikkeling van de manier waarop grotere bedrijven omgaan met startups. Saarikko: ‘De cultuur van Rotterdam is zeer positief en behulpzaam richting innovatieve bedrijven. Ook is het belangrijk dat er instellingen zijn zoals Deltares, een instituut dat gespecialiseerd is in toegepast onderzoek op het gebied van water en grond.’ De Nederlandse maritieme industrie loopt volgens Saarikko voor op Finland en de rest van de Europese landen. ‘Een aantrekkelijk ondernemersklimaat om in te werken en er wordt bovenal praktisch gewerkt. We voelen ons thuis in Rotterdam. En het PortXL-programma helpt ons te veranderen van de technologienerds die we zijn in multidisciplinaire, evenwichtige bedrijfsleiders.’

RMCoE logo

Dit verhaal is aan u verteld door Rotterdam Maritime Capital of Europe

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

Clewat reinigt open water met catamaran | NT

Clewat reinigt open water met catamaran

Brand Stories

Rotterdam investeert in maritieme innovatie en is partner van PortXL, een van de innovatie­versnellers in de regio. Via een intensief programma worden startups en scale-ups begeleid bij het ontwikkelen van hun product en de groei van hun bedrijf.

In deze editie van Brand Stories vertelt één van de partijen uit het Rotterdam Maritime Capital of Europe netwerk over het Rotterdamse innovatie ecosysteem. Rotterdam Maritime Capital of Europe is het samenwerkingsnetwerk van bedrijven, overheden, verenigingen en kennisinstellingen op maritiem gebied in Rotterdam. Bedrijven en organisaties zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Een van de deelnemers dit jaar is het bedrijf Clewat. Zij hebben als doel het wereldwijd verwijderen van onder andere plastic afval, overtollige biomassa en olielozingen uit wateren.

Clewat is een snelgroeiend technologiebedrijf uit Finland dat wil opschalen en internationaal voet aan de grond wil krijgen. Er drijven volgens Executive Chairman Janne Saarikko te veel materialen rond in het water die er niet thuishoren. ‘Wij richten ons op het verwijderen van plastic afval, overtollige biomassa en olielozingen uit onze oceanen, zeeën, rivieren en meren.’ Dat doet Clewat met een door henzelf ontwikkeld reinigingsapparaat. Saarikko: ‘We kunnen deeltjes tot een halve millimeter groot uit het water halen en onze apparatuur kan maximaal 200 kubieke meter biomassa per uur opvangen.’

Saarikko heeft ervaring met het opzetten van bedrijven, maar de maritieme sector is nieuw voor Clewat. Het uiteindelijke doel is dat er duizenden schepen met het reinigingsapparaat gaan rondvaren in de wateren wereldwijd. Clewat heeft tot nu toe een vloot van zeven schepen. Saarikko: ‘We zijn momenteel in staat om elke zes weken ongeveer één nieuw apparaat te produceren. Dat kan snel worden verdrievoudigd zodra dat nodig is.’

Het unieke aan Clewat is volgens Saarikko de kracht dat het schip multifunctioneel is. ‘Er zijn altijd beperkte middelen beschikbaar voor het tegengaan van milieu­schade. Een multifunctioneel schip kan meerdere problemen tegelijkertijd oplossen en is dus kostenefficiënt.’ Het schip haalt niet alleen micro en macro plastic uit het water, ook is het in staat om planten die schadelijk zijn voor het milieu en olie uit het water te halen. ‘Dat heeft een positieve impact op het behoud van de biodiversiteit en daarmee op de klimaatverandering.’

Tekst gaat verder onder foto

Clewat
Schip van Clewat dat het water reinigt

PortXL als springplank

Het PortXL-programma is heel belangrijk voor Clewat, aldus Saarikko. ‘Van ons product is technologisch bewezen dat het werkt. Nu is het tijd om onze innovatie onder de aandacht te brengen bij potentiële klanten. Door het programma hebben wij nu een plek in de maritieme community in Rotterdam gekregen. Het is een grote stap voor ons dat we nu met meerdere startups en scale-ups uit hetzelfde vakgebied kunnen samenwerken. We verwachten dat het programma ons de mogelijkheid geeft om wereldwijd op te schalen.’

Startup hub Rotterdam

Volgens Saarikko is Rotterdam het hart van de maritieme industrie. Saarikko: ‘Doordat zoveel maritieme bedrijven hier gevestigd zijn, worden er snel samenwerkingen gesmeed. Dat zou anders heel moeilijk zijn voor het bedrijf met een Finse oorsprong. Via PortXL leren we hoe de markt hier werkt, en komen we snel en makkelijk in contact met ervaren mensen die al jarenlang in de branche werkzaam zijn.’

Saarikko vergelijkt het vestigen van zijn bedrijf in het maritieme hart van Rotterdam met een softwarebedrijf in Silicon Valley. Vorige week liep hij in Rotterdam nog een connectie tegen het lijf met wie hij wilde praten over een zakelijk vraagstuk. Saarikko: ‘Tijdens een diner hadden we een heel goed gesprek, wat waarschijnlijk gaat leiden tot een toekomstige samenwerking. Dat zou niet gebeuren in de straten van Helsinki.’

In Finland is er volgens hem nog wel wat ruimte voor ontwikkeling van de manier waarop grotere bedrijven omgaan met startups. Saarikko: ‘De cultuur van Rotterdam is zeer positief en behulpzaam richting innovatieve bedrijven. Ook is het belangrijk dat er instellingen zijn zoals Deltares, een instituut dat gespecialiseerd is in toegepast onderzoek op het gebied van water en grond.’ De Nederlandse maritieme industrie loopt volgens Saarikko voor op Finland en de rest van de Europese landen. ‘Een aantrekkelijk ondernemersklimaat om in te werken en er wordt bovenal praktisch gewerkt. We voelen ons thuis in Rotterdam. En het PortXL-programma helpt ons te veranderen van de technologienerds die we zijn in multidisciplinaire, evenwichtige bedrijfsleiders.’

RMCoE logo

Dit verhaal is aan u verteld door Rotterdam Maritime Capital of Europe

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.