Supply chain-beheer MediaShop van reactief naar proactief door Flexport

Brand Stories

MediaShop-groep is één van de grootste omnichannel-retailers van Centraal-Europa. De afgelopen drie jaar hebben de Oostenrijkers fors ingezet op het verbeteren van hun supply chain, ondanks de uitdagende marktomstandigheden.

In deze editie van Brand Stories vertellen Flexport en MediaShop over de manier waarop zij de supplychain inzichtelijk maken. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

De Oostenrijkse keten is actief in maar liefst twaalf markten en in Nederland vooral bekend van de producten uit Tell Sell-reclames. Een efficiënte beheersing van de supply chain speelt een sleutelrol om te kunnen groeien.

Logistieke spanning

Patrick Gehrer, Managing Director en Head of Supply Chain Management bij MediaShop AG, legt de logistieke spanning uit: ‘Als omnichannel retailer leven we in een soort glazen bol. Om succesvol in de markt te opereren, moeten we nauwkeurig voorspellen hoe de vraag zich zal ontwikkelen en de hoeveelheden we op enig moment nodig hebben.’

Als de producten niet op tijd binnen zijn, kan het bedrijf te maken krijgen met een omzetdaling. Vertraagde leveringen hebben namelijk een directe impact op de business van de eindklant: van veranderd doorverkoopgedrag tot slechte recensies van klanten. Succes in de B2B-business hangt ook af van een betrouwbare toeleveringsketen, aangezien klanten van groothandels hoge contractuele boetes kunnen claimen voor te late verzendingen van goederen.

Een groot deel van de artikelen die MediaShop via haar verschillende verkoopkanalen verkoopt, wordt geproduceerd in China of Indonesië, waarbij de laatste jaren vooral last-mile levering via München plaatsvindt. Medio 2019 nam de onvrede toe over de kwaliteit van de afhandeling door de toenmalige logistieke partner bij MediaShop. Er was een gebrek aan zichtbaarheid op alle niveaus – zowel op de status van bestellingen als op SKU-informatie voor items die al onderweg waren.

Spoorterminal

Wanneer zich problemen voordeden, was er geen proactieve communicatie of een gestructureerde oplossingsaanpak. Bovendien kwamen vertragingen op de vaak cruciale laatste mijl frequenter voor: door de hoge verkeersdrukte was het 90 kilometer lange wegtraject tussen de spoorterminal van München en het MediaShop-magazijn in Augsburg onvoorspelbaar. Leveringsdata konden niet meer betrouwbaar worden nagekomen.

Zoals algemeen directeur Gehrer het stelt, opereerde MediaShop destijds de logistiek blind: ‘De risico’s in een just-in-time-gerichte supply chain zijn groot. Ze kunnen alleen worden gecontroleerd door een hoge mate van transparantie – hoe transparanter de supply chain-processen zijn, hoe eerder we tegenmaatregelen kunnen nemen bij problemen. Met zijn digitale aanpak was Flexport hierin een stap voor – en het was precies deze digitale kerncompetentie die voor ons de doorslag gaf om een samenwerking aan te gaan.’

Na in de testfase drie andere concurrenten te hebben verslagen vanwege een technologische voorsprong, fungeert de digitale logistieke dienstverlener sinds oktober 2019 als de belangrijkste logistieke partner van MediaShop. Flexport behandelt alle zendingen die MediaShop op de FEWB-handelsroute per zeevracht invoert in een FCL/LCL mix evenals per spoor en luchtvracht uit de Aziatische regio. Met geoptimaliseerde spoorrouting elimineerde Flexport snel een van de belangrijkste oorzaken van de lage punctualiteit voor de uiteindelijke levering aan het magazijn: vertraagde zendingen. Voorheen werden zowel de verscheping van de containers vanuit Azië als het verdere transport na aankomst in de haven van Hamburg georganiseerd door één enkele rederij onder een ‘carrier’s haulage’-overeenkomst.

Transittijden verkort

Het Flexport-team heeft de flexibiliteit van dit on-carriage-proces vergroot, zodat nu containers worden vervoerd naar het nabijgelegen centrale magazijn via verschillende vervoerspartners en verschillende terminals, onder meer via het eindstation in Augsburg. Het storingsgevoelige vrachtwagenvervoer werd vervolgens met succes overgeschakeld op het spoor en de transittijden werden verkort. Door de introductie van dit flexibelere multi-carrier-systeem werd de afhankelijkheid van één enkele rederijpartner weggenomen, waardoor de leverbetrouwbaarheid aanzienlijk werd vergroot.

Alle zendingscommunicatie wordt centraal gedocumenteerd en up-to-date gehouden op het Flexport-platform, dat ook altijd toegankelijk is voor diverse bedrijfsafdelingen. Gehrer legt uit: ‘We hoeven deze informatie niet meer opnieuw in te voeren in een van onze bestaande MediaShop-systemen. We kunnen desgewenst individuele rapporten van het platform halen en worden direct gewaarschuwd voor eventuele afwijkingen van het standaardproces in de supply chain. Hierdoor kunnen we in een zeer vroeg stadium actie ondernemen.’ In de tussentijd gebruikt het MediaShop-team regelmatig meer dan 20 gepersonaliseerde rapportweergaven om een ​​holistisch overzicht te krijgen van de huidige status van zendingen die onderweg zijn.

Digitale technologieën

Het gebruik van digitale technologieën, dat de e-commercespecialist voor het eerst een echt holistisch data-inzicht biedt, bewees snel zijn waarde, vertelt Gehrer. ‘We hadden aanvankelijk wat bedenkingen om onze supply chain in handen te geven van een dergelijke jong bedrijf dat simpelweg nog niet zo lang op de markt was als andere spelers. Maar we wilden echt profiteren van de voordelen van het Flexport-platform en deze technologische voorsprong gebruiken om onze supply chain verder te digitaliseren.’

‘Achteraf kan ik zeggen dat we zonder Flexport de uitdagende fase voor Chinees Nieuwjaar, en de verstoringen door het Coronavirus, waarschijnlijk niet zo goed hadden kunnen afhandelen. Flexport is er zelfs in geslaagd om voldoende containers te boeken om al onze artikelen op tijd te verzenden.’ Op jaarbasis steeg het met Flexport verplaatste volume van 1.800 TEU’s in 2020 naar 2.800 TEU’s vanaf het derde kwartaal van 2021.

De planning en forecasting kregen eveneens een flinke impuls door de digitalisering van de supply chain en werden steeds belangrijker voor de organisatie. ‘We hebben ons kunnen bevrijden van eerdere reactieve actiepatronen dankzij het informatievoordeel dat via Flexport wordt geboden. We kunnen nu echt vooruitziend handelen. De grotere transparantie maakt ons flexibeler en we profiteren van de uitgebreide beschikbaarheid van informatie op veel niveaus in het bedrijf, zelfs buiten de logistiek. Tegenwoordig hebben we onze toeleveringsketen betrouwbaar onder controle over tijd en landsgrenzen heen’, besluit Gehrer.

Dit verhaal is aan u verteld door Flexport.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

Supply chain-beheer MediaShop van reactief naar proactief door Flexport | NT

Supply chain-beheer MediaShop van reactief naar proactief door Flexport

Brand Stories

MediaShop-groep is één van de grootste omnichannel-retailers van Centraal-Europa. De afgelopen drie jaar hebben de Oostenrijkers fors ingezet op het verbeteren van hun supply chain, ondanks de uitdagende marktomstandigheden.

In deze editie van Brand Stories vertellen Flexport en MediaShop over de manier waarop zij de supplychain inzichtelijk maken. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

De Oostenrijkse keten is actief in maar liefst twaalf markten en in Nederland vooral bekend van de producten uit Tell Sell-reclames. Een efficiënte beheersing van de supply chain speelt een sleutelrol om te kunnen groeien.

Logistieke spanning

Patrick Gehrer, Managing Director en Head of Supply Chain Management bij MediaShop AG, legt de logistieke spanning uit: ‘Als omnichannel retailer leven we in een soort glazen bol. Om succesvol in de markt te opereren, moeten we nauwkeurig voorspellen hoe de vraag zich zal ontwikkelen en de hoeveelheden we op enig moment nodig hebben.’

Als de producten niet op tijd binnen zijn, kan het bedrijf te maken krijgen met een omzetdaling. Vertraagde leveringen hebben namelijk een directe impact op de business van de eindklant: van veranderd doorverkoopgedrag tot slechte recensies van klanten. Succes in de B2B-business hangt ook af van een betrouwbare toeleveringsketen, aangezien klanten van groothandels hoge contractuele boetes kunnen claimen voor te late verzendingen van goederen.

Een groot deel van de artikelen die MediaShop via haar verschillende verkoopkanalen verkoopt, wordt geproduceerd in China of Indonesië, waarbij de laatste jaren vooral last-mile levering via München plaatsvindt. Medio 2019 nam de onvrede toe over de kwaliteit van de afhandeling door de toenmalige logistieke partner bij MediaShop. Er was een gebrek aan zichtbaarheid op alle niveaus – zowel op de status van bestellingen als op SKU-informatie voor items die al onderweg waren.

Spoorterminal

Wanneer zich problemen voordeden, was er geen proactieve communicatie of een gestructureerde oplossingsaanpak. Bovendien kwamen vertragingen op de vaak cruciale laatste mijl frequenter voor: door de hoge verkeersdrukte was het 90 kilometer lange wegtraject tussen de spoorterminal van München en het MediaShop-magazijn in Augsburg onvoorspelbaar. Leveringsdata konden niet meer betrouwbaar worden nagekomen.

Zoals algemeen directeur Gehrer het stelt, opereerde MediaShop destijds de logistiek blind: ‘De risico’s in een just-in-time-gerichte supply chain zijn groot. Ze kunnen alleen worden gecontroleerd door een hoge mate van transparantie – hoe transparanter de supply chain-processen zijn, hoe eerder we tegenmaatregelen kunnen nemen bij problemen. Met zijn digitale aanpak was Flexport hierin een stap voor – en het was precies deze digitale kerncompetentie die voor ons de doorslag gaf om een samenwerking aan te gaan.’

Na in de testfase drie andere concurrenten te hebben verslagen vanwege een technologische voorsprong, fungeert de digitale logistieke dienstverlener sinds oktober 2019 als de belangrijkste logistieke partner van MediaShop. Flexport behandelt alle zendingen die MediaShop op de FEWB-handelsroute per zeevracht invoert in een FCL/LCL mix evenals per spoor en luchtvracht uit de Aziatische regio. Met geoptimaliseerde spoorrouting elimineerde Flexport snel een van de belangrijkste oorzaken van de lage punctualiteit voor de uiteindelijke levering aan het magazijn: vertraagde zendingen. Voorheen werden zowel de verscheping van de containers vanuit Azië als het verdere transport na aankomst in de haven van Hamburg georganiseerd door één enkele rederij onder een ‘carrier’s haulage’-overeenkomst.

Transittijden verkort

Het Flexport-team heeft de flexibiliteit van dit on-carriage-proces vergroot, zodat nu containers worden vervoerd naar het nabijgelegen centrale magazijn via verschillende vervoerspartners en verschillende terminals, onder meer via het eindstation in Augsburg. Het storingsgevoelige vrachtwagenvervoer werd vervolgens met succes overgeschakeld op het spoor en de transittijden werden verkort. Door de introductie van dit flexibelere multi-carrier-systeem werd de afhankelijkheid van één enkele rederijpartner weggenomen, waardoor de leverbetrouwbaarheid aanzienlijk werd vergroot.

Alle zendingscommunicatie wordt centraal gedocumenteerd en up-to-date gehouden op het Flexport-platform, dat ook altijd toegankelijk is voor diverse bedrijfsafdelingen. Gehrer legt uit: ‘We hoeven deze informatie niet meer opnieuw in te voeren in een van onze bestaande MediaShop-systemen. We kunnen desgewenst individuele rapporten van het platform halen en worden direct gewaarschuwd voor eventuele afwijkingen van het standaardproces in de supply chain. Hierdoor kunnen we in een zeer vroeg stadium actie ondernemen.’ In de tussentijd gebruikt het MediaShop-team regelmatig meer dan 20 gepersonaliseerde rapportweergaven om een ​​holistisch overzicht te krijgen van de huidige status van zendingen die onderweg zijn.

Digitale technologieën

Het gebruik van digitale technologieën, dat de e-commercespecialist voor het eerst een echt holistisch data-inzicht biedt, bewees snel zijn waarde, vertelt Gehrer. ‘We hadden aanvankelijk wat bedenkingen om onze supply chain in handen te geven van een dergelijke jong bedrijf dat simpelweg nog niet zo lang op de markt was als andere spelers. Maar we wilden echt profiteren van de voordelen van het Flexport-platform en deze technologische voorsprong gebruiken om onze supply chain verder te digitaliseren.’

‘Achteraf kan ik zeggen dat we zonder Flexport de uitdagende fase voor Chinees Nieuwjaar, en de verstoringen door het Coronavirus, waarschijnlijk niet zo goed hadden kunnen afhandelen. Flexport is er zelfs in geslaagd om voldoende containers te boeken om al onze artikelen op tijd te verzenden.’ Op jaarbasis steeg het met Flexport verplaatste volume van 1.800 TEU’s in 2020 naar 2.800 TEU’s vanaf het derde kwartaal van 2021.

De planning en forecasting kregen eveneens een flinke impuls door de digitalisering van de supply chain en werden steeds belangrijker voor de organisatie. ‘We hebben ons kunnen bevrijden van eerdere reactieve actiepatronen dankzij het informatievoordeel dat via Flexport wordt geboden. We kunnen nu echt vooruitziend handelen. De grotere transparantie maakt ons flexibeler en we profiteren van de uitgebreide beschikbaarheid van informatie op veel niveaus in het bedrijf, zelfs buiten de logistiek. Tegenwoordig hebben we onze toeleveringsketen betrouwbaar onder controle over tijd en landsgrenzen heen’, besluit Gehrer.

Dit verhaal is aan u verteld door Flexport.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.