Sturen op logistieke data via de software van AddSecure

Brand Stories

Verladers willen in de toekomst precies weten hoeveel CO2 hun rit bij een transporteur heeft gekost vanwege de verplichte milieurapportages. Daarom kunnen die data straks automatisch met één druk op de knop gegenereerd worden via de FMS- en TMS-software van AddSecure. Eén van de voorbeelden van de ontwikkelingen voor de toekomst.

Beeld: AddSecure
In deze editie van Brand Stories vertelt AddSecure over de mogelijkheden van logistieke software. Organisaties die veel te maken hebben met transport zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

AddSecure is een ervaren speler binnen de telematicawereld, de oplossingen bestaan al zo’n twintig jaar. ‘We leveren relevante en schaalbare automatisering. FMS en TMS zijn onze belangrijkste producten’, vertelt Cees Lagendijk, business development manager bij AddSecure.

‘We kunnen rechtstreeks koppelen met de data die beschikbaar zijn uit de voertuigen, uiteraard met toestemming van de fleetowner. Zo worden bijvoorbeeld milieurapportages steeds belangrijker. Corporates stellen daar eisen aan vanuit de corporate sustainability report directive. Hoeveel CO2 hebben hun ritten uitgestoten? Die data kun je dan automatisch voor ze genereren. Daarbij maken we geen gebruik van modellen, maar onze software pakt de daadwerkelijke gegevens uit het voertuig. Er wordt gerekend met het daadwerkelijke brandstofverbruik van een specifieke rit in combinatie met de beladingsgraad voor een klant. Een planner kan zelfs op voorhand voorspellingen zien van wat een rit gaat kosten, qua uren, brandstofverbruik én CO2-uitstoot.’

AddSecure is geen kleine speler. De afdeling Smart Transport boekte vorig jaar een omzet van 65 miljoen euro. Er werken 440 mensen – waarvan 125 in R&D – aan het ontwikkelen van de logistieke software. In totaal zijn er inmiddels ruim 240.000 voertuigen aangesloten bij 5400 klanten in 12 landen.

Lagendijk: ‘We hebben het TMS-pakket zelf ontwikkeld, daardoor is de interactie met ons FMS-systeem optimaal. Je hebt alles in één overzicht. Ons FMS-pakket beschikt ook over een tachograaf-functie voor opslag en analyse van tachograafbestanden. Die worden automatisch gedownload zodat je direct voldoet aan de bewaarplicht voor de ILT. Verder koppelen we met de meeste boekhoudsystemen en verloningssystemen van derden. De klant kan dus kiezen welke systemen of oplossingen hij of zij wil gebruiken.’

Dynamisch plannen

‘Sommige klanten hebben 2.000 trucks in hun vloot. Maar we bedienen ook mkb-bedrijven met tien trucks. Het dynamisch plannen van een rit wordt – zeker bij grote wagenparken – steeds belangrijker. Het systeem bekijkt hoeveel uur een chauffeur nog beschikbaar is per dag of week en berekent zo automatisch of hij een specifieke rit nog kan doen, rekening houdend met afstand, aantal stops en verplichte rusttijden. Zelfs de venstertijden in specifieke steden en de milieuzones per individueel voertuig kunnen in de planning meegenomen worden in de toekomst. Want al die voertuig- en stedendata zijn of komen beschikbaar.’

Door te investeren in relevante en schaalbare digitalisering kunnen transportbedrijven hun marges sterk verbeteren, weet Lagendijk. ‘Efficiëntere planning en administratie betekent besparingen op het aantal arbeidsuren én een verbetering van de veiligheid van de chauffeurs op de weg omdat alle data van de hele vloot en workflow overzichtelijk in één systeem staan. Zo wordt het leven van een planner veel gemakkelijker door dynamisch te plannen met inachtneming van een ETA en de communicatie daarover richting de ontvanger. Daarbij wordt er rekening gehouden met de rij- en rusttijden van de chauffeur, zodat hij nooit te lang achter het stuur zit. Bovendien zijn we nu al bezig met de ontwikkeling van modules die in de dagelijkse planning rekening houden met trucks op alternatieve brandstoffen. De beschikbaarheid en locatie van tankstations en laadpunten worden een cruciaal onderdeel van deze planning.’

AddSecure zet daarbij steeds meer in op partnerships met de voertuig- en trailerfabrikanten, zodat zonder extra hardware de data van deze systemen in het dashboard geladen worden. ‘De eerste contracten zijn al getekend en informatie wordt direct inzichtelijk gemaakt in het Co-Driver platform’, vertelt Lagendijk.

Coaching

‘Op het gebied van veiligheid bieden we – naast de verplichte systemen die opdrachtgevers eisen – ook de mogelijkheid om de aansprakelijkheid naar aanleiding van een ongeval te onderzoeken met behulp van camerasystemen. Verder kan de schadelast verminderd worden door rijgedrag te meten en chauffeurs op basis van deze data te coachen.’

Schaalbaarheid en integratie zijn bij AddSecure altijd het uitgangspunt. ‘Maar de regie ligt altijd bij de klant’, vertelt Lagendijk. ‘Die bepaalt namelijk hoe hij de systemen inzet om zijn eigen winstgevendheid te verhogen, de veiligheid van zijn mensen te verbeteren en de duurzaamheid van zijn bedrijf te verhogen. Of hij nou onze modules gebruikt of wil koppelen met software van derden, het kan allemaal.’

AddSecure heeft al tientallen jaren ervaring in het ontwikkelen van geavanceerde, cloud-based oplossingen. Lagendijk: ‘AddSecure levert niet alleen logistieke software, maar is een toonaangevende Europese leverancier van veilige IoT-connectiviteitsoplossingen met jaarlijks 170 miljoen euro omzet. Een groot deel daarrvan wordt gebruikt voor softwareontwikkeling. Op die kennis kunnen ook wij binnen de transporttak meeliften.’

Dit verhaal is aan u verteld door AddSecure.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact op.

Sturen op logistieke data via de software van AddSecure | NT

Sturen op logistieke data via de software van AddSecure

Brand Stories

Verladers willen in de toekomst precies weten hoeveel CO2 hun rit bij een transporteur heeft gekost vanwege de verplichte milieurapportages. Daarom kunnen die data straks automatisch met één druk op de knop gegenereerd worden via de FMS- en TMS-software van AddSecure. Eén van de voorbeelden van de ontwikkelingen voor de toekomst.

Beeld: AddSecure
In deze editie van Brand Stories vertelt AddSecure over de mogelijkheden van logistieke software. Organisaties die veel te maken hebben met transport zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

AddSecure is een ervaren speler binnen de telematicawereld, de oplossingen bestaan al zo’n twintig jaar. ‘We leveren relevante en schaalbare automatisering. FMS en TMS zijn onze belangrijkste producten’, vertelt Cees Lagendijk, business development manager bij AddSecure.

‘We kunnen rechtstreeks koppelen met de data die beschikbaar zijn uit de voertuigen, uiteraard met toestemming van de fleetowner. Zo worden bijvoorbeeld milieurapportages steeds belangrijker. Corporates stellen daar eisen aan vanuit de corporate sustainability report directive. Hoeveel CO2 hebben hun ritten uitgestoten? Die data kun je dan automatisch voor ze genereren. Daarbij maken we geen gebruik van modellen, maar onze software pakt de daadwerkelijke gegevens uit het voertuig. Er wordt gerekend met het daadwerkelijke brandstofverbruik van een specifieke rit in combinatie met de beladingsgraad voor een klant. Een planner kan zelfs op voorhand voorspellingen zien van wat een rit gaat kosten, qua uren, brandstofverbruik én CO2-uitstoot.’

AddSecure is geen kleine speler. De afdeling Smart Transport boekte vorig jaar een omzet van 65 miljoen euro. Er werken 440 mensen – waarvan 125 in R&D – aan het ontwikkelen van de logistieke software. In totaal zijn er inmiddels ruim 240.000 voertuigen aangesloten bij 5400 klanten in 12 landen.

Lagendijk: ‘We hebben het TMS-pakket zelf ontwikkeld, daardoor is de interactie met ons FMS-systeem optimaal. Je hebt alles in één overzicht. Ons FMS-pakket beschikt ook over een tachograaf-functie voor opslag en analyse van tachograafbestanden. Die worden automatisch gedownload zodat je direct voldoet aan de bewaarplicht voor de ILT. Verder koppelen we met de meeste boekhoudsystemen en verloningssystemen van derden. De klant kan dus kiezen welke systemen of oplossingen hij of zij wil gebruiken.’

Dynamisch plannen

‘Sommige klanten hebben 2.000 trucks in hun vloot. Maar we bedienen ook mkb-bedrijven met tien trucks. Het dynamisch plannen van een rit wordt – zeker bij grote wagenparken – steeds belangrijker. Het systeem bekijkt hoeveel uur een chauffeur nog beschikbaar is per dag of week en berekent zo automatisch of hij een specifieke rit nog kan doen, rekening houdend met afstand, aantal stops en verplichte rusttijden. Zelfs de venstertijden in specifieke steden en de milieuzones per individueel voertuig kunnen in de planning meegenomen worden in de toekomst. Want al die voertuig- en stedendata zijn of komen beschikbaar.’

Door te investeren in relevante en schaalbare digitalisering kunnen transportbedrijven hun marges sterk verbeteren, weet Lagendijk. ‘Efficiëntere planning en administratie betekent besparingen op het aantal arbeidsuren én een verbetering van de veiligheid van de chauffeurs op de weg omdat alle data van de hele vloot en workflow overzichtelijk in één systeem staan. Zo wordt het leven van een planner veel gemakkelijker door dynamisch te plannen met inachtneming van een ETA en de communicatie daarover richting de ontvanger. Daarbij wordt er rekening gehouden met de rij- en rusttijden van de chauffeur, zodat hij nooit te lang achter het stuur zit. Bovendien zijn we nu al bezig met de ontwikkeling van modules die in de dagelijkse planning rekening houden met trucks op alternatieve brandstoffen. De beschikbaarheid en locatie van tankstations en laadpunten worden een cruciaal onderdeel van deze planning.’

AddSecure zet daarbij steeds meer in op partnerships met de voertuig- en trailerfabrikanten, zodat zonder extra hardware de data van deze systemen in het dashboard geladen worden. ‘De eerste contracten zijn al getekend en informatie wordt direct inzichtelijk gemaakt in het Co-Driver platform’, vertelt Lagendijk.

Coaching

‘Op het gebied van veiligheid bieden we – naast de verplichte systemen die opdrachtgevers eisen – ook de mogelijkheid om de aansprakelijkheid naar aanleiding van een ongeval te onderzoeken met behulp van camerasystemen. Verder kan de schadelast verminderd worden door rijgedrag te meten en chauffeurs op basis van deze data te coachen.’

Schaalbaarheid en integratie zijn bij AddSecure altijd het uitgangspunt. ‘Maar de regie ligt altijd bij de klant’, vertelt Lagendijk. ‘Die bepaalt namelijk hoe hij de systemen inzet om zijn eigen winstgevendheid te verhogen, de veiligheid van zijn mensen te verbeteren en de duurzaamheid van zijn bedrijf te verhogen. Of hij nou onze modules gebruikt of wil koppelen met software van derden, het kan allemaal.’

AddSecure heeft al tientallen jaren ervaring in het ontwikkelen van geavanceerde, cloud-based oplossingen. Lagendijk: ‘AddSecure levert niet alleen logistieke software, maar is een toonaangevende Europese leverancier van veilige IoT-connectiviteitsoplossingen met jaarlijks 170 miljoen euro omzet. Een groot deel daarrvan wordt gebruikt voor softwareontwikkeling. Op die kennis kunnen ook wij binnen de transporttak meeliften.’

Dit verhaal is aan u verteld door AddSecure.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact op.