Duurzame tassen O My Bag CO2-neutraal de wereld over via Flexport

Brand Stories

Tassenfabrikant O My Bag is geboren met als doel een positief verschil te maken in de wereld. De hele bedrijfsstrategie weerspiegelt dit, bijvoorbeeld door met duurzame materialen te werken en goed voor lokale gemeenschappen rondom de producenten in Azië te zorgen. CO2-neutraal zeetransport en zo min mogelijk luchtvracht zijn een essentieel onderdeel van deze duurzame strategie.

Foto: Flexport / Oh My Bag
In deze editie van Brand Stories vertelt Flexport over de manier waarop zij de supply chain van O My Bag zo duurzaam mogelijk organiseert. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

De tassen van O My Bag worden geproduceerd in India. Om die zo duurzaam mogelijk naar Europa te krijgen, is samen met expediteur Flexport en GoodShipping een samenwerking opgezet.

‘Internationale scheepvaart zorgt voor veel uitstoot en daar zijn we ons terdege van bewust. Daarom zijn we deze samenwerking gestart. GoodShipping heeft de fossiele brandstof in grote containerschepen vervangen door duurzame biobrandstof. Daardoor elimineren ze de uitstoot, wat betekent dat onze verzendingen van India naar hier CO2-neutraal zijn’, vertelt Femke Lotgerink, Sustainability Manager, O My Bag.

Biobrandstof

O My Bag en Flexport kopen daarbij biobrandstof in voor het totaal aan transportkilometers van de vracht per zeeschip. Die biobrandstof hoeft niet per se terecht te komen in het schip dat de bewuste artikelen vervoert, ze kan ook worden gebruikt door andere bij GoodShipping aangesloten schepen. Hoe meer bedrijven zich aansluiten bij GoodShipping, hoe minder schepen er uiteindelijk op fossiele brandstof varen, hoe groter de positieve impact op het milieu.

Lotgerink: ‘Flexport is erg behulpzaam geweest bij het verkrijgen van inzicht in onze exacte uitstoot. We hebben een online tool waarmee we werken, en die tool kan ons precies per jaar en per maand laten zien wat onze scheepvaartemissies waren, en ons ook het verschil in uitstoot tussen zeevracht- en luchtvrachtzendingen te laten zien.’

Prognoses

Zeevracht heeft uiteraard een fors lagere milieubelasting dan luchtvracht. Verzending over zee duurt echter ongeveer drie maanden, terwijl verzending door de lucht ongeveer drie dagen duurt. ‘Daarom werken we nu aan het verbeteren van onze prognoses en verkoopvoorspellingen, zodat we het aandeel zeevracht kunnen vergroten. Want meer over zee verschepen is een van onze grootste prioriteiten’, vertelt Lotgerink.

Lotgerink: ‘Ons succes wordt niet alleen gemeten aan de hand van het aantal tassen dat we verkopen, maar ook aan het positieve verschil dat we maken. Wij zijn een innovatief en inclusief bedrijf. We komen klanten tegemoet die geen dierlijke producten willen kopen of dragen. Zo hebben we onlangs een veganistisch alternatief op de markt gebracht, gemaakt van appel, dus gebaseerd op biologische producten. Dit materiaal genaamd appelleer is gemaakt van afval van de fruitdranken- en sauzenindustrie. De lancering was erg succesvol. Alle artikelen waren vrijwel direct uitverkocht. Duurzaam ben je op alle terreinen, Flexport helpt ons om ervoor te zorgen dat ons transport ook zo duurzaam als mogelijk verloopt.’

Dit verhaal is aan u verteld door Flexport.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

Duurzame tassen O My Bag CO2-neutraal de wereld over via Flexport | NT

Duurzame tassen O My Bag CO2-neutraal de wereld over via Flexport

Brand Stories

Tassenfabrikant O My Bag is geboren met als doel een positief verschil te maken in de wereld. De hele bedrijfsstrategie weerspiegelt dit, bijvoorbeeld door met duurzame materialen te werken en goed voor lokale gemeenschappen rondom de producenten in Azië te zorgen. CO2-neutraal zeetransport en zo min mogelijk luchtvracht zijn een essentieel onderdeel van deze duurzame strategie.

Foto: Flexport / Oh My Bag
In deze editie van Brand Stories vertelt Flexport over de manier waarop zij de supply chain van O My Bag zo duurzaam mogelijk organiseert. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

De tassen van O My Bag worden geproduceerd in India. Om die zo duurzaam mogelijk naar Europa te krijgen, is samen met expediteur Flexport en GoodShipping een samenwerking opgezet.

‘Internationale scheepvaart zorgt voor veel uitstoot en daar zijn we ons terdege van bewust. Daarom zijn we deze samenwerking gestart. GoodShipping heeft de fossiele brandstof in grote containerschepen vervangen door duurzame biobrandstof. Daardoor elimineren ze de uitstoot, wat betekent dat onze verzendingen van India naar hier CO2-neutraal zijn’, vertelt Femke Lotgerink, Sustainability Manager, O My Bag.

Biobrandstof

O My Bag en Flexport kopen daarbij biobrandstof in voor het totaal aan transportkilometers van de vracht per zeeschip. Die biobrandstof hoeft niet per se terecht te komen in het schip dat de bewuste artikelen vervoert, ze kan ook worden gebruikt door andere bij GoodShipping aangesloten schepen. Hoe meer bedrijven zich aansluiten bij GoodShipping, hoe minder schepen er uiteindelijk op fossiele brandstof varen, hoe groter de positieve impact op het milieu.

Lotgerink: ‘Flexport is erg behulpzaam geweest bij het verkrijgen van inzicht in onze exacte uitstoot. We hebben een online tool waarmee we werken, en die tool kan ons precies per jaar en per maand laten zien wat onze scheepvaartemissies waren, en ons ook het verschil in uitstoot tussen zeevracht- en luchtvrachtzendingen te laten zien.’

Prognoses

Zeevracht heeft uiteraard een fors lagere milieubelasting dan luchtvracht. Verzending over zee duurt echter ongeveer drie maanden, terwijl verzending door de lucht ongeveer drie dagen duurt. ‘Daarom werken we nu aan het verbeteren van onze prognoses en verkoopvoorspellingen, zodat we het aandeel zeevracht kunnen vergroten. Want meer over zee verschepen is een van onze grootste prioriteiten’, vertelt Lotgerink.

Lotgerink: ‘Ons succes wordt niet alleen gemeten aan de hand van het aantal tassen dat we verkopen, maar ook aan het positieve verschil dat we maken. Wij zijn een innovatief en inclusief bedrijf. We komen klanten tegemoet die geen dierlijke producten willen kopen of dragen. Zo hebben we onlangs een veganistisch alternatief op de markt gebracht, gemaakt van appel, dus gebaseerd op biologische producten. Dit materiaal genaamd appelleer is gemaakt van afval van de fruitdranken- en sauzenindustrie. De lancering was erg succesvol. Alle artikelen waren vrijwel direct uitverkocht. Duurzaam ben je op alle terreinen, Flexport helpt ons om ervoor te zorgen dat ons transport ook zo duurzaam als mogelijk verloopt.’

Dit verhaal is aan u verteld door Flexport.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.