‘Vanaf kantoor kun je meerdere containerkranen tegelijk bedienen’

Brand Story

Ook havenkranen bij inland terminals worden tegenwoordig steeds vaker semi-automatisch geleverd, waarbij ze op afstand vanuit het kantoor bestuurbaar zijn. ‘Zo kan één machinist meerdere kranen tegelijk bedienen. In deze tijd van personeelskrapte is dat steeds belangrijker’, vertelt Arno Koolen, directeur en oprichter van Nedcranes.

Koolen is een ware specialist; hij heeft een elektrotechnische achtergrond en zit al veertig jaar in de kranen. Foto: NT / BP
In deze editie van Brand Stories vertelt Nedcranes over innovaties bij havenkranen. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Nedcranes is een inter­nationaal opererende onderneming en gespecialiseerd in hijstechniek, aandrijftechniek en elektrische systemen.

‘Wij houden ons bezig met allerlei activiteiten rondom hijskranen, hijsmiddelen en aandrijvingen voor de overslag van bulkgoederen of containers en proceskranen. We leveren in heel West-Europa turn-key oplossingen voor vele typen kranen, zoals containerkranen, grijperkranen, portaalkranen, mobiele havenkranen, proceskranen en scheepswerfkranen. Verder kunnen we hijskranen van alle merken repareren, reviseren, moderniseren en onderhouden. Ook het verplaatsen van hijskranen naar een nieuwe locatie en eigenaar of demonteren behoort tot de mogelijkheden’, vertelt Koolen.

Op afstand

Ook voor nieuwbouw is een terminal bij Nedcranes aan het goede adres. ‘Daarbij zie je steeds meer dat kranen op afstand bestuurd kunnen worden. Zo hebben we net een semi-automatische nieuwe kraan verkocht met ‘remote-control-system’. Nu zit er vaak nog iemand boven in de cabine om de kraan te besturen, maar personeelsgebrek is een steeds groter probleem. De nieuwe generatie kan dan vanuit kantoor via een beeldscherm en joystick meerdere kranen tegelijk bedienen. Dat bespaart kraanmachinisten en is mogelijk met onze nieuwe kraan.’

Via camera’s en het kraan management display kunnen ze de situatie net zo in de gaten houden als wanneer ze in de cabine zitten, legt Koolen uit. ‘Vervolgens kan de machinist met een joystick bijvoorbeeld een container van het schip pakken. Hij start de automatische cyclus waarbij het systeem de container naar een bepaalde positie brengt en neerzet. Vervolgens komt de kraan in een rustpositie, klaar voor een nieuwe opdracht. Ondertussen kan de machinist wat anders doen of een tweede kraan bedienen, zodat je minder mensen nodig hebt. De machinist komt vervolgens alleen in actie voor de eindbehandeling of als een sensor iets meet wat er niet hoort te zijn, zoals wanneer er iets of iemand op de rails staat. Ook is het voor je mensen prettiger en ergonomischer om op kantoor te zitten in plaats van de hele dag helemaal bovenin.’

Continuïteit

Koolen is een ware specialist; hij heeft een elektrotechnische achtergrond en zit al veertig jaar in de kranen. Van Nedcranes heeft hij een echt familiebedrijf gemaakt. Opgericht door Arno, maar verder werken ook zijn vrouw Gerdie, broers Erik-Jan en Maikel, zus Connie, zoon Jelle, neef Jarno (zoon van Maikel) en neef Lars (zoon van Erik-Jan) bij Nedcranes.

‘De levensduur van een kraan is ongeveer twintig jaar en dat betekent dus ook minimaal twintig jaar service. De nieuwe generatie Koolen zal straks het bedrijf overnemen, zij zorgen voor de continuïteit van onze dienstverlening.’

‘De levensduur van een kraan is ongeveer twintig jaar en dat betekent dus ook minimaal twintig jaar service. Beeld: Nedcranes

Die dienstverlening zit in de haarvaten van Nedcranes, benadrukt Koolen. ‘We leveren turn-key oplossingen en nazorg vinden we heel belangrijk, dus we doen 24/7 onderhoud om de inzetbaarheid zo hoog mogelijk te houden. We verzorgen het elektrotechnische gedeelte, bouwkundig, constructief, aandrijftechnisch en hydraulisch. We hebben alle disciplines in eigen huis met onze technische mensen.’

Focus

‘De focus ligt vooral op havenkranen en proceskranen voor inland terminals. Dat doen we bijvoorbeeld voor containerterminals als BCTN, BTT, OCT, ROC en CTVrede in Amsterdam. Verder zijn we ook actief in zeehavens, zoals bij de bulkterminals van EMO, OVET en OBA. Maar ook bij projectladingkranen, zoals die van SIF voor monopiles van windturbines.’

Verplaatsen van een bestaande kraan om hem een tweede leven te geven, dat is ook mogelijk via Nedcranes. Koolen: ‘Dat hebben we al diverse malen gedaan. Zo hebben we er laatst een verplaatst van Uniport in Rotterdam naar BTT in Bergen op Zoom en hem daarbij volledig geïnspecteerd en gemoderniseerd. Dan gaat een kraan weer opnieuw twintig jaar mee. We voegen bijvoorbeeld camera’s toe met OCR om automatisch containers uit te lezen.’

Meedenken

Nedcranes heeft twee vestigingen, één in Waalwijk en één in Duitsland. In totaal werken er zo’n 30 mensen. In de veertig jaar dat Koolen in het vak zit zijn de kranen behoorlijk verbeterd en is de automatisering toegenomen, vertelt hij.

‘Vroeger was de techniek in een kraan recht-toe-recht-aan oftewel ‘aan-uit’ via relaistechniek. Tegenwoordig heb je frequentieregelaars waardoor de snelheid van de kraan soepeler aanloopt en afremt, dat is beter voor de constructie. Ook is er tegenwoordig veel meer mogelijk via programmeerbare besturingen en besturing op afstand. En de kranen worden nu uitgerust met glasvezeltechniek, zodat je veel meer data uit de kraan kunt verwerken over prestaties en voorspelbaar onderhoud. We kunnen het aantal containerhandelingen precies zien en ook hoeveel draaiuren een onderdeel heeft gemaakt, en weten dus precies wanneer een onderdeel aan vervanging toe is. Preventief onderhoud en meedenken met de klant zorgt ervoor dat de betrouwbaarheid van een kraan zo hoog mogelijk blijft. Zo zijn we ooit onderhoud gaan doen voor een kraan die slechts 75% up-time had, dat konden we door onze werkwijze verhogen naar 97%. Want uiteindelijk is up-time het belangrijkste voor de operatie van een terminal, en dus ook voor ons.’

Dit verhaal is aan u verteld door Nedcranes.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

‘Vanaf kantoor kun je meerdere containerkranen tegelijk bedienen’ | NT

‘Vanaf kantoor kun je meerdere containerkranen tegelijk bedienen’

Brand Story

Ook havenkranen bij inland terminals worden tegenwoordig steeds vaker semi-automatisch geleverd, waarbij ze op afstand vanuit het kantoor bestuurbaar zijn. ‘Zo kan één machinist meerdere kranen tegelijk bedienen. In deze tijd van personeelskrapte is dat steeds belangrijker’, vertelt Arno Koolen, directeur en oprichter van Nedcranes.

Koolen is een ware specialist; hij heeft een elektrotechnische achtergrond en zit al veertig jaar in de kranen. Foto: NT / BP
In deze editie van Brand Stories vertelt Nedcranes over innovaties bij havenkranen. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Nedcranes is een inter­nationaal opererende onderneming en gespecialiseerd in hijstechniek, aandrijftechniek en elektrische systemen.

‘Wij houden ons bezig met allerlei activiteiten rondom hijskranen, hijsmiddelen en aandrijvingen voor de overslag van bulkgoederen of containers en proceskranen. We leveren in heel West-Europa turn-key oplossingen voor vele typen kranen, zoals containerkranen, grijperkranen, portaalkranen, mobiele havenkranen, proceskranen en scheepswerfkranen. Verder kunnen we hijskranen van alle merken repareren, reviseren, moderniseren en onderhouden. Ook het verplaatsen van hijskranen naar een nieuwe locatie en eigenaar of demonteren behoort tot de mogelijkheden’, vertelt Koolen.

Op afstand

Ook voor nieuwbouw is een terminal bij Nedcranes aan het goede adres. ‘Daarbij zie je steeds meer dat kranen op afstand bestuurd kunnen worden. Zo hebben we net een semi-automatische nieuwe kraan verkocht met ‘remote-control-system’. Nu zit er vaak nog iemand boven in de cabine om de kraan te besturen, maar personeelsgebrek is een steeds groter probleem. De nieuwe generatie kan dan vanuit kantoor via een beeldscherm en joystick meerdere kranen tegelijk bedienen. Dat bespaart kraanmachinisten en is mogelijk met onze nieuwe kraan.’

Via camera’s en het kraan management display kunnen ze de situatie net zo in de gaten houden als wanneer ze in de cabine zitten, legt Koolen uit. ‘Vervolgens kan de machinist met een joystick bijvoorbeeld een container van het schip pakken. Hij start de automatische cyclus waarbij het systeem de container naar een bepaalde positie brengt en neerzet. Vervolgens komt de kraan in een rustpositie, klaar voor een nieuwe opdracht. Ondertussen kan de machinist wat anders doen of een tweede kraan bedienen, zodat je minder mensen nodig hebt. De machinist komt vervolgens alleen in actie voor de eindbehandeling of als een sensor iets meet wat er niet hoort te zijn, zoals wanneer er iets of iemand op de rails staat. Ook is het voor je mensen prettiger en ergonomischer om op kantoor te zitten in plaats van de hele dag helemaal bovenin.’

Continuïteit

Koolen is een ware specialist; hij heeft een elektrotechnische achtergrond en zit al veertig jaar in de kranen. Van Nedcranes heeft hij een echt familiebedrijf gemaakt. Opgericht door Arno, maar verder werken ook zijn vrouw Gerdie, broers Erik-Jan en Maikel, zus Connie, zoon Jelle, neef Jarno (zoon van Maikel) en neef Lars (zoon van Erik-Jan) bij Nedcranes.

‘De levensduur van een kraan is ongeveer twintig jaar en dat betekent dus ook minimaal twintig jaar service. De nieuwe generatie Koolen zal straks het bedrijf overnemen, zij zorgen voor de continuïteit van onze dienstverlening.’

‘De levensduur van een kraan is ongeveer twintig jaar en dat betekent dus ook minimaal twintig jaar service. Beeld: Nedcranes

Die dienstverlening zit in de haarvaten van Nedcranes, benadrukt Koolen. ‘We leveren turn-key oplossingen en nazorg vinden we heel belangrijk, dus we doen 24/7 onderhoud om de inzetbaarheid zo hoog mogelijk te houden. We verzorgen het elektrotechnische gedeelte, bouwkundig, constructief, aandrijftechnisch en hydraulisch. We hebben alle disciplines in eigen huis met onze technische mensen.’

Focus

‘De focus ligt vooral op havenkranen en proceskranen voor inland terminals. Dat doen we bijvoorbeeld voor containerterminals als BCTN, BTT, OCT, ROC en CTVrede in Amsterdam. Verder zijn we ook actief in zeehavens, zoals bij de bulkterminals van EMO, OVET en OBA. Maar ook bij projectladingkranen, zoals die van SIF voor monopiles van windturbines.’

Verplaatsen van een bestaande kraan om hem een tweede leven te geven, dat is ook mogelijk via Nedcranes. Koolen: ‘Dat hebben we al diverse malen gedaan. Zo hebben we er laatst een verplaatst van Uniport in Rotterdam naar BTT in Bergen op Zoom en hem daarbij volledig geïnspecteerd en gemoderniseerd. Dan gaat een kraan weer opnieuw twintig jaar mee. We voegen bijvoorbeeld camera’s toe met OCR om automatisch containers uit te lezen.’

Meedenken

Nedcranes heeft twee vestigingen, één in Waalwijk en één in Duitsland. In totaal werken er zo’n 30 mensen. In de veertig jaar dat Koolen in het vak zit zijn de kranen behoorlijk verbeterd en is de automatisering toegenomen, vertelt hij.

‘Vroeger was de techniek in een kraan recht-toe-recht-aan oftewel ‘aan-uit’ via relaistechniek. Tegenwoordig heb je frequentieregelaars waardoor de snelheid van de kraan soepeler aanloopt en afremt, dat is beter voor de constructie. Ook is er tegenwoordig veel meer mogelijk via programmeerbare besturingen en besturing op afstand. En de kranen worden nu uitgerust met glasvezeltechniek, zodat je veel meer data uit de kraan kunt verwerken over prestaties en voorspelbaar onderhoud. We kunnen het aantal containerhandelingen precies zien en ook hoeveel draaiuren een onderdeel heeft gemaakt, en weten dus precies wanneer een onderdeel aan vervanging toe is. Preventief onderhoud en meedenken met de klant zorgt ervoor dat de betrouwbaarheid van een kraan zo hoog mogelijk blijft. Zo zijn we ooit onderhoud gaan doen voor een kraan die slechts 75% up-time had, dat konden we door onze werkwijze verhogen naar 97%. Want uiteindelijk is up-time het belangrijkste voor de operatie van een terminal, en dus ook voor ons.’

Dit verhaal is aan u verteld door Nedcranes.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.