De Tour de France win je niet op een boterham met kaas, zeggen wijsneuzen die het zogenaamd altijd al geweten hebben. Heeft de transportwereld ook zijn boterhammen met kaas en zijn dopinggeheimen? Die vraag zou je figuurlijk kunnen opvatten, maar volgens de Nieuw-Zeelandse politicus Iain Lees-Galloway ook heel letterlijk. Toen uit onderzoek bleek dat heel wat truckers in Nieuw-Zeeland drugs gebruiken, stelde hij dat ‘chauffeurs die onder druk staan om extreme deadlines te halen, alles gebruiken wat ze maar kunnen vinden om langer wakker te blijven’. In een reportage van de BBC werd vorig jaar gesteld, dat 10% van de Britse truckers drugs zoals ecstasy, cannabis, speed en cocaïne gebruikt, ‘om de verveling tijdens lange werktijden te verdrijven’. Australisch onderzoek vond bij één op acht truckers drugs in het lichaam, Amerikaans onderzoek vond bij 35% van de truckers die bij een ongeval om het leven kwamen sporen van drugsgebruik.

Toen ik onlangs TVM, altijd goed op de hoogte van kwesties van verkeersonveilige of criminele aard, ernaar vroeg, zei deze verzekeraar dat drugs in het Nederlands vrachtverkeer geen issue zijn. Maar zeker weten doen we het niet, lijkt me. De politie controleert vooral op alcoholgebruik, al overweegt de Tweede Kamer invoering van een speekseltest voor drugs. De Twentse politie werd eerder getraind om drugsgebruik bij weggebruikers te herkennen, waarna website TwenteActueel recent meldde dat daar nu opvallend veel benevelde weggebruikers worden aangehouden. En het Europese ‘DRUID’-onderzoek toonde bij Nederlandse automobilisten meer drugsgebruik aan dan bij Belgische en Poolse. Maar dat zijn automobilisten; een politiewoordvoerder zegt desgevraagd, dat ook hij niks alarmerends hoort over gebruikende truckers in Nederland. Gelukkig maar, want net als in Mart’s ‘Avondetappe’ moet het op deze pagina wel gezellig blijven.

Paul Jumelet