Wat te doen met gestrande schepen

column

Als je de Sliedrechtse baggeraars Gerrit Jan Bos en Wouter Kalis een eeuw geleden had gevraagd om op de globe Jemen aan te wijzen, zouden ze je glazig hebben aangekeken, maar anno 2023 zijn er weinig plekjes op aarde meer te vinden waar hun opvolgers van het miljardenbedrijf Boskalis geen in nood verkerende schepen uit de brand hebben geholpen. Het beste maritieme nieuws van de afgelopen weken kwam misschien wel uit de Rode Zee, voor de kust van Jemen, waar Boskalis (met dochterbedrijf Smit Salvage) de opdracht van de Verenigde Naties wist te vervullen om 1,1 miljoen vaten olie uit de roestige, van ouderdom uit elkaar vallende olietanker ‘Safer’ over te pompen naar een nieuwer, veiliger vaartuig.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk de abonnementen

Wat te doen met gestrande schepen | NT

Wat te doen met gestrande schepen

column

Als je de Sliedrechtse baggeraars Gerrit Jan Bos en Wouter Kalis een eeuw geleden had gevraagd om op de globe Jemen aan te wijzen, zouden ze je glazig hebben aangekeken, maar anno 2023 zijn er weinig plekjes op aarde meer te vinden waar hun opvolgers van het miljardenbedrijf Boskalis geen in nood verkerende schepen uit de brand hebben geholpen. Het beste maritieme nieuws van de afgelopen weken kwam misschien wel uit de Rode Zee, voor de kust van Jemen, waar Boskalis (met dochterbedrijf Smit Salvage) de opdracht van de Verenigde Naties wist te vervullen om 1,1 miljoen vaten olie uit de roestige, van ouderdom uit elkaar vallende olietanker ‘Safer’ over te pompen naar een nieuwer, veiliger vaartuig.

Dit artikel verder lezen?

De koning wordt 57 jaar en NT trakteert:

Ontvang 57% korting op een Digitaal abonnement!

Abonneer nu