Voor een buitenstaander zal dit alles toch wat knullig overkomen. Het consortium is in dezelfde valkuil gestapt als veel consumenten die een nieuw bankstel uitzoeken. Zij kunnen zich wel voor hun hoofd slaan als na lang wikken en wegen en vele bezoekjes aan de woonboulevard een groot en comfortabel bankstel is besteld en dit na levering niet door het trapgat blijkt te passen. In een vroeg stadium beter inmeten kan in een dergelijk geval heel wat meubelzaakleed besparen.

Het traject naar de lancering van de Super EcoCombi is een schoolvoorbeeld van innovatie door co-creatie. Partijen uit het bedrijfsleven en de overheid trekken samen op om een project van de grond te krijgen dat anders veel langer zou duren of überhaupt nooit het levenslicht zou zien. De SEC is een ini­tiatief van de transportsector dat wordt ondersteund door het ministerie van IenW en Rijkswaterstaat. Vanuit de markt is een lange lijst klinkende namen betrokken, waaronder Cornelissen, DAF, DHL, DPD, Ewals Cargo Care, Jan de Rijk, Scania, Simon Loos en Vos Logistics.

Het oordeel van de RDW zullen zij ervaren als een sof. Hoe nu verder? Een deel van de door de RDW en SWOV geconstateerde problemen lijkt oplosbaar. Het gaat dan vooral om technische onvolkomenheden die het functioneren van de lange trucks zelf in de weg staan. Maar er zijn ook niet of zeer moeilijk te tackelen obstakels. Tenzij Rijkswaterstaat besluit de weginfrastructuur op de 200 kilometer lange route tussen Rotterdam en Venlo te verbreden en verruimen, zullen er kritieke knelpunten voor de SEC blijven bestaan. Er zal dus ook gekeken moeten worden naar het inzetgebied van de lange trucks. Is er bijvoorbeeld een toekomst voor de SEC als verbinding tussen aan de snelweg gelegen dc’s? Of moeten we straks toch gaan erkennen dat de Super EcoCombi vooral thuis is op de lange, rechte en rustige wegen van Scandinavië?

Betrokken partijen zullen zich nu eerst moeten buigen over de door de RDW en SWOV gesignaleerde risico’s en obstakels. Maar het is ook tijd dat ze zich achter de oren krabben voor wat betreft het proces van co-creatie. Het is prachtig om te zien hoeveel energie er in de SEC wordt gestoken en wat het aan ambities oplevert, maar tegelijkertijd komen dezelfde organisaties er pas na jaren achter dat hun innovatie eenvoudigweg niet gaat passen op het Nederlandse wegennet. Zeker gezien de ervaringen die inmiddels zijn opgedaan met de zeven meter kortere LZV, hadden we dit moeten zien aankomen. Wanneer partijen basisvragen uit het oog verliezen, wordt de belofte van de Super EcoCombi nooit ingelost.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding