‘De logistieke sector maakt mij trots’

NT OLIEBOLLEN SPECIAL 2022
Linda van de Reep (38) is Industry Leader bij Grant Thornton voor de sector Transport en Logistiek. ‘Dit type onderneming past erg bij me. De branche maakt mij als Rotterdamse trots; als ik van huis naar kantoor loop, zie ik mijn klanten voorbijvaren.’ Een gesprek over haar kijk op de logistieke en transportsector.
Grand Thornton
Foto: Grand Thornton
Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022
Van de Reep heeft de rol van Industry Leader Transport en Logistiek overgenomen van Max van Rijssel. ‘Ik adviseer verhoudingsgewijs veel in deze branches. Rederijen, logistieke en transportbedrijven, de offshore industrie: van internationale corporates tot kleinere familiebedrijven’, vertelt Van de Reep. ‘We zijn ervaren, weten waar onze klanten tegenaan lopen en kunnen slimme en praktische oplossingen bedenken.’

Gespannen geopolitieke verhoudingen

Het zijn complexe tijden op dit moment, stelt Van de Reep. Zo hebben de huidige gespannen geopolitieke verhoudingen door oorlog en nasleep van de pandemie direct gevolgen voor internationale handelsstromen. ‘Door handelsrestricties en blokkades komt het voor dat schepen dagenlang stilliggen. Dan ligt de complete sector letterlijk stil’, vertelt ze. ‘Het vraagt creativiteit en uithoudingsvermogen van de branche om met alle continu veranderende regels en beperkingen om te gaan.’

Van de Reep: ‘De kosten voor energie blijven stijgen en voor vervoerders is brandstof logischerwijs een grote kostenpost. Bij mijn klanten merk ik mede hierdoor dat de commerciële onderhandelingen op het scherpst van de snede worden gevoerd over doorbelasting. De betaalbaarheid van energie is een vraag van vandaag, maar niet het antwoord voor de toekomst.’

Met de energietransitie en de rol van fiscale regelingen daarin introduceert Linda een ander thema voor de sector. ‘Ik merk dat bedrijven weer energie krijgen van de ontdekkingstocht naar nieuwe en duurzame manieren van transport. Als fiscalisten moeten we bescheiden zijn; een energietransitie maak je niet met alleen belastingmaatregelen. Maar fiscale regelingen kunnen wel een stimulerende rol spelen in de versnelling die nodig is.’

Intrinsieke motivatie om te veranderen

Het klimaatakkoord van Parijs, de intrinsieke motivatie van individuele ondernemingen om de verdere opwarming van de aarde af te remmen en de CSRD – de Europese verplichting om transparant te rapporteren over sociale en milieu-impact – zijn belangrijke stimuli voor een toekomstbestendige logistieke sector. ‘Er moet een enorme omslag plaatsvinden, in iedere schakel van de sector’, concludeert ze. Elke klant bevindt zich in zijn eigen transitiefase. ‘Ik heb klanten waar protesterende boeren voor de deur staan, traditionele transportbedrijven die nog aan het begin van de energietransitie staan, en klanten die acht jaar geleden al kozen voor hybride motoren voor schoner transport over water.’

Van de Reep bezoekt beurzen over waterstofontwikkeling, gaat op werkbezoek naar andere grote havens en gaat met haar collega’s uit andere landen om de tafel om de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van wetgeving en fiscale regelingen door te spreken. ‘Zeker voor deze sectoren stopt ons werk niet bij de landsgrenzen. Sterker nog, daar begint het vaak. Het is zeer inspirerend om te zien waar iedereen mee bezig is om de sector toekomstbestendig te maken.’

Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022
‘De logistieke sector maakt mij trots’ | NT

‘De logistieke sector maakt mij trots’

NT OLIEBOLLEN SPECIAL 2022
Linda van de Reep (38) is Industry Leader bij Grant Thornton voor de sector Transport en Logistiek. ‘Dit type onderneming past erg bij me. De branche maakt mij als Rotterdamse trots; als ik van huis naar kantoor loop, zie ik mijn klanten voorbijvaren.’ Een gesprek over haar kijk op de logistieke en transportsector.
Grand Thornton
Foto: Grand Thornton
Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022
Van de Reep heeft de rol van Industry Leader Transport en Logistiek overgenomen van Max van Rijssel. ‘Ik adviseer verhoudingsgewijs veel in deze branches. Rederijen, logistieke en transportbedrijven, de offshore industrie: van internationale corporates tot kleinere familiebedrijven’, vertelt Van de Reep. ‘We zijn ervaren, weten waar onze klanten tegenaan lopen en kunnen slimme en praktische oplossingen bedenken.’

Gespannen geopolitieke verhoudingen

Het zijn complexe tijden op dit moment, stelt Van de Reep. Zo hebben de huidige gespannen geopolitieke verhoudingen door oorlog en nasleep van de pandemie direct gevolgen voor internationale handelsstromen. ‘Door handelsrestricties en blokkades komt het voor dat schepen dagenlang stilliggen. Dan ligt de complete sector letterlijk stil’, vertelt ze. ‘Het vraagt creativiteit en uithoudingsvermogen van de branche om met alle continu veranderende regels en beperkingen om te gaan.’

Van de Reep: ‘De kosten voor energie blijven stijgen en voor vervoerders is brandstof logischerwijs een grote kostenpost. Bij mijn klanten merk ik mede hierdoor dat de commerciële onderhandelingen op het scherpst van de snede worden gevoerd over doorbelasting. De betaalbaarheid van energie is een vraag van vandaag, maar niet het antwoord voor de toekomst.’

Met de energietransitie en de rol van fiscale regelingen daarin introduceert Linda een ander thema voor de sector. ‘Ik merk dat bedrijven weer energie krijgen van de ontdekkingstocht naar nieuwe en duurzame manieren van transport. Als fiscalisten moeten we bescheiden zijn; een energietransitie maak je niet met alleen belastingmaatregelen. Maar fiscale regelingen kunnen wel een stimulerende rol spelen in de versnelling die nodig is.’

Intrinsieke motivatie om te veranderen

Het klimaatakkoord van Parijs, de intrinsieke motivatie van individuele ondernemingen om de verdere opwarming van de aarde af te remmen en de CSRD – de Europese verplichting om transparant te rapporteren over sociale en milieu-impact – zijn belangrijke stimuli voor een toekomstbestendige logistieke sector. ‘Er moet een enorme omslag plaatsvinden, in iedere schakel van de sector’, concludeert ze. Elke klant bevindt zich in zijn eigen transitiefase. ‘Ik heb klanten waar protesterende boeren voor de deur staan, traditionele transportbedrijven die nog aan het begin van de energietransitie staan, en klanten die acht jaar geleden al kozen voor hybride motoren voor schoner transport over water.’

Van de Reep bezoekt beurzen over waterstofontwikkeling, gaat op werkbezoek naar andere grote havens en gaat met haar collega’s uit andere landen om de tafel om de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van wetgeving en fiscale regelingen door te spreken. ‘Zeker voor deze sectoren stopt ons werk niet bij de landsgrenzen. Sterker nog, daar begint het vaak. Het is zeer inspirerend om te zien waar iedereen mee bezig is om de sector toekomstbestendig te maken.’

Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022