Het gaat bij de verkoop om de werkmaatschappijen Drinks Logistics, Food Services en Retail & Technology in het Verenigd Koninkrijk (VK). De activiteiten worden door K+N omschreven als ‘niet kernactiviteiten’ en waren in 2019 goed voor een omzet van 711,3 miljoen euro oftewel bijna 20% van de totale omzet van de supply chain-divisie binnen het Zwitserse expeditiebedrijf. In totaal wisselen rond de 7.500 werknemers straks van werkgever als de acquisitie in de tweede helft van dit jaar wordt afgerond.

Kuehne + Nagel trekt zich met de verkoop grotendeels terug uit de Britse contractlogistiek. Alleen in de onderdelen aerospace, overheid en pharma wil het expeditiebedrijf in het VK nog actief blijven. Het gaat daarbij om onderdelen die sterk zijn verbonden met de mondiale distributie-activiteiten van de Zwitsers.

Het gaat bij de verkoop blijkens een toelichting van het expeditiebedrijf om een strategische heroriëntering die K+N al ruim een jaar geleden heeft aangekondigd en waarbij  het expeditie  zich meer wil richten op de ‘opschalen’ van de internationale contractlogistiek. Het expeditiebedrijf wil met die koerswijziging vooral de winstgevendheid in de logistiek verbeteren. De sterk op de nationale Britse markt gerichte opslag en distributie van levensmiddelen past daar niet goed in.

Marktpositie

Wat XPO voor de Britse K+N-onderdelen heeft betaald, is door de twee partijen niet naar buiten gebracht. Opvallend daarbij is wel dat XPO onlangs nog aangaf zijn Britse onderdelen als onderdeel van een eventuele verkoop van zijn Europese logistiek (Norbert Dentressangle) te willen afstoten.

K+N is op het gebied van de supply chain services in Europa de tweede speler na Deutsche Post DHL. De omzet uit de contractlogistiek lag vorig jaar bij de Zwitsers op 3,6 miljard euro. XPO was de nummer drie met een omzet 3,15 miljard euro. De acquisitie van de Britse contractlogistiek betekent dan ook dat de Amerikanen dit jaar Kuehne+Nagel van de tweede plek stoten in de Europese distributiemarkt.

De overname van de Britse dc’s is niet de enige klapper die XPO deze week maakte in het Verenigd Koninkrijk. Zo sloot het een overeenkomst met de Mercedes-Benz Parts Logistics om de onderdelen-distributie voor de Duitse autofabrikant  in het VK te verrichten op 40 dagelijkse routes vanuit het dc van Mercedes-Benz in Milton Keynes.

Peter Appel

Analisten verwachten intussen dat K+N ook in andere landen zich zal terugtrekken uit de landelijke distributie van levensmiddelen. Dat gebeurde in Nederland al bijna een jaar geleden  toen Peter Appel Transport, huisvervoerder van Albert Heijn, de Nederlandse logistiek en vervoersactiviteiten van de ‘fast moving consumer goods’ van K+N overnam.

Door die aankoop kon Peter Appel zijn netwerktransport in de retailsector verder verdichten vanuit de overgenomen distributiecentra Veghel, Utrecht en Tiel naar onder meer de supermarkten.