De breuk is bevestigd door de expediteur tegenover de Deense media, waarbij er slechts op wordt gewezen dat Vestas nu ook gebruikmaakt van andere logistieke dienstverleners om de grote onderdelen voor de windturbines van Vestas op de plaats van bestemming te krijgen.

Capaciteitstekort

Wat precieze reden is dat DSV de projectlading heeft verloren, wordt niet nader toegelicht door de twee partijen. Waarnemers in de branche wijzen er echter op dat het tekort aan maritieme capaciteit de waarschijnlijke reden is dat Vestas afscheid heeft genomen van DSV als exclusieve vervoerder voor de grote en zware vrachtzendingen.

De Deense expediteur zou daarbij niet voldoende ruimte voor het zwaartransport van vestas hebben weten in te kopen. Ook de hogere vrachttarieven zouden een rol hebben gespeeld bij de breuk. Daardoor zou het logistiek budget van de Deense windmolenfabrikant al in een vrij vroeg stadium zijn opgeblazen.

Charters

In de branche wordt er tevens over gespeculeerd dat DSV bij de additionele huur van extra charters de voorkeur zou hebben gegeven aan beter betalende lading dan de projectlading van Vestas. Welke logistieke dienstverleners Vestas nu heeft ingehuurd, is niet duidelijk.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding