Containerterminal Antwerp East in hoek waar klappen vallen

schuldenlast

De containerterminal Antwerp East in Grobbendonk zit nog steeds in de hoek waar de klappen vallen. Uit de financiële cijfers over 2017 blijkt dat de terminal in dat jaar een verlies draaide van 1,4 miljoen euro.

De schuldenlast is opgelopen tot 9 miljoen. Dat meldt de Belgisch krant Gazet van Antwerpen (GVA). De terminal ligt aan het Albertkanaal en bestaat sinds 2012. Het is eigendom van DP World (80%) en Havenbedrijf Antwerpen (20%). Het is bedoeld om het verkeer rondom Antwerpen te ontlasten, door overslag van binnenvaart naar wegtransport te verplaatsen naar deze terminal. Deze ligt enkele tientallen kilometers ten oosten van de havenstad.

Geluidsoverlast

Na enige tijd kwam de terminal in de problemen. Een overbuurman ondervond geluidsoverlast. De man kreeg gelijk van de milieu-inspectie, die Antwerp East flinke beperkingen oplegde voor wat betreft de overslag van containers. Daardoor kwam de terminal in de rode cijfers. Ook is er een negatief eigen vermogen, dat in 2017 zo’n 5,9 miljoen euro bedroeg, schrijft GVA.

De terminal, die voorheen Beverdonk Container Terminal heette, is ook verwikkeld in diverse conflicten. Zo zouden de eigenaren een schadeclaim hebben neergelegd bij de overheid van naar verluidt tientallen miljoenen euro’s. Tegelijkertijd uit het parket de beschuldiging dat Antwerp East zich niet aan de regels zou houden. Ook is er onenigheid over Europese subsidies. Dat de problemen bij de terminal spoedig zijn opgelost, lijkt dan ook niet het geval.

Containerterminal Antwerp East in hoek waar klappen vallen | NT

Containerterminal Antwerp East in hoek waar klappen vallen

schuldenlast

De containerterminal Antwerp East in Grobbendonk zit nog steeds in de hoek waar de klappen vallen. Uit de financiële cijfers over 2017 blijkt dat de terminal in dat jaar een verlies draaide van 1,4 miljoen euro.

De schuldenlast is opgelopen tot 9 miljoen. Dat meldt de Belgisch krant Gazet van Antwerpen (GVA). De terminal ligt aan het Albertkanaal en bestaat sinds 2012. Het is eigendom van DP World (80%) en Havenbedrijf Antwerpen (20%). Het is bedoeld om het verkeer rondom Antwerpen te ontlasten, door overslag van binnenvaart naar wegtransport te verplaatsen naar deze terminal. Deze ligt enkele tientallen kilometers ten oosten van de havenstad.

Geluidsoverlast

Na enige tijd kwam de terminal in de problemen. Een overbuurman ondervond geluidsoverlast. De man kreeg gelijk van de milieu-inspectie, die Antwerp East flinke beperkingen oplegde voor wat betreft de overslag van containers. Daardoor kwam de terminal in de rode cijfers. Ook is er een negatief eigen vermogen, dat in 2017 zo’n 5,9 miljoen euro bedroeg, schrijft GVA.

De terminal, die voorheen Beverdonk Container Terminal heette, is ook verwikkeld in diverse conflicten. Zo zouden de eigenaren een schadeclaim hebben neergelegd bij de overheid van naar verluidt tientallen miljoenen euro’s. Tegelijkertijd uit het parket de beschuldiging dat Antwerp East zich niet aan de regels zou houden. Ook is er onenigheid over Europese subsidies. Dat de problemen bij de terminal spoedig zijn opgelost, lijkt dan ook niet het geval.