‘Dit decennium waterstofexport Australië naar Rotterdam mogelijk’

Studie

Binnen tien jaar kan de eerste groene waterstof vanuit Australië naar Rotterdam geëxporteerd worden. Dat blijkt uit een studie van het Havenbedrijf Rotterdam en de deelstaat Zuid-Australië.

Het Havenbedrijf Rotterdam en Zuid-Australië gaan samen verder uitwerken wat daarvoor nodig is, zo laat het havenbedrijf weten. Volgens Allard Castelein, ceo van het havenbedrijf, is een van de volgende stappen nu om de bedrijven die werken aan waterstofexportfaciliteiten in Port Bonython (Zuid-Australië) samen te brengen met potentiële afnemers in de haven van Rotterdam en het achterland.

Minister van Energie en Mijnbouw van Zuid-Australië Dan van Holst Pellekaan: ‘Met vier waterstofprojecten die al in ontwikkeling zijn en zeven op de shortlist in Port Bonython, ligt Zuid-Australië op schema om een ​​belangrijke waterstofproducent en -exporteur te worden.’ Er wordt volgens hem gestart met exporteren in 2025 of 2026.

Zon en wind

Uit de studie blijkt dat Zuid-Australische waterstof naar verwachting in 2050 tot 10% van de Rotterdamse waterstofbehoefte kan voorzien. De verwachting is dat de Rotterdamse waterstofvraag 18 miljoen ton per jaar bereiken in 2050.

In november berichtte deze krant al dat zo’n 90% van de waterstof die nodig is voor de energietransitie in Noordwest-Europa geïmporteerd moet worden. De resterende 10% kan in het Rotterdamse havengebied worden geproduceerd.

Eerder dit jaar ondertekenden de Zuid-Australische regering en het Havenbedrijf Rotterdam een ​​memorandum van overeenstemming om de haalbaarheid te beoordelen van de export van waterstof gemaakt in Zuid-Australië naar Rotterdam.

Castelein zegt dat de lokale omstandigheden in Zuid-Australië, zoals de hoeveelheid zon, wind, beschikbare ruimte en investeringsklimaat, ‘dit gebied tot een van de grootste waterstofexporteurs wereldwijd kunnen maken.’ Om dat te realiseren moet er volgens de ceo een internationaal systeem voor certificering van waterstof komen om deze nieuwe handelsroutes te starten. ‘De studie concludeerde ook dat er moet worden nagedacht over de ontwikkeling van een haven- en industrieel complex inclusief exportinfrastructuur in Port Bonython.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

‘Dit decennium waterstofexport Australië naar Rotterdam mogelijk’ | NT

‘Dit decennium waterstofexport Australië naar Rotterdam mogelijk’

Studie

Binnen tien jaar kan de eerste groene waterstof vanuit Australië naar Rotterdam geëxporteerd worden. Dat blijkt uit een studie van het Havenbedrijf Rotterdam en de deelstaat Zuid-Australië.

Het Havenbedrijf Rotterdam en Zuid-Australië gaan samen verder uitwerken wat daarvoor nodig is, zo laat het havenbedrijf weten. Volgens Allard Castelein, ceo van het havenbedrijf, is een van de volgende stappen nu om de bedrijven die werken aan waterstofexportfaciliteiten in Port Bonython (Zuid-Australië) samen te brengen met potentiële afnemers in de haven van Rotterdam en het achterland.

Minister van Energie en Mijnbouw van Zuid-Australië Dan van Holst Pellekaan: ‘Met vier waterstofprojecten die al in ontwikkeling zijn en zeven op de shortlist in Port Bonython, ligt Zuid-Australië op schema om een ​​belangrijke waterstofproducent en -exporteur te worden.’ Er wordt volgens hem gestart met exporteren in 2025 of 2026.

Zon en wind

Uit de studie blijkt dat Zuid-Australische waterstof naar verwachting in 2050 tot 10% van de Rotterdamse waterstofbehoefte kan voorzien. De verwachting is dat de Rotterdamse waterstofvraag 18 miljoen ton per jaar bereiken in 2050.

In november berichtte deze krant al dat zo’n 90% van de waterstof die nodig is voor de energietransitie in Noordwest-Europa geïmporteerd moet worden. De resterende 10% kan in het Rotterdamse havengebied worden geproduceerd.

Eerder dit jaar ondertekenden de Zuid-Australische regering en het Havenbedrijf Rotterdam een ​​memorandum van overeenstemming om de haalbaarheid te beoordelen van de export van waterstof gemaakt in Zuid-Australië naar Rotterdam.

Castelein zegt dat de lokale omstandigheden in Zuid-Australië, zoals de hoeveelheid zon, wind, beschikbare ruimte en investeringsklimaat, ‘dit gebied tot een van de grootste waterstofexporteurs wereldwijd kunnen maken.’ Om dat te realiseren moet er volgens de ceo een internationaal systeem voor certificering van waterstof komen om deze nieuwe handelsroutes te starten. ‘De studie concludeerde ook dat er moet worden nagedacht over de ontwikkeling van een haven- en industrieel complex inclusief exportinfrastructuur in Port Bonython.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement