Containerterminal RWG beschikt vanaf 2026 over walstroom

schepen aan de stekker

Containerterminal Rotterdam World Gateway (RWG) gaat de gehele kade voor alle schepen voorzien van walstroom. Het is de bedoeling dat de eerste ligplaatsen vanaf 2026 van de walstroom gebruik kunnen maken.

Walstroom RWG Haven ro'dam
Boudewijn Siemons (HbR), Robert Simons (Gemeente Rotterdam) en Ronald Lugthart (RWG) zijn blij de met investering in walstroom door RWG. (Foto: Havenbedrijf Rotterdam, Marc Nolte)

RWG loopt hiermee vooruit op de Europese regelgeving die verplicht stelt dat alle container-, passagiers- en cruiseschepen die groter zijn dan 5 duizend ton vanaf 2030 gebruik dienen te maken van walstroom. Om dat te realiseren stelde het ministerie van IenW vorig jaar 140 miljoen euro beschikbaar voor de sector; daar komt vanuit het klimaatfonds nog eens 40 miljoen euro bij.

Investering

‘De investering in walstroom is een cruciaal onderdeel van het investeringsprogramma van RWG’, aldus Ronald Lugthart, ceo van RWG. Wat de hoogte van de investering is, is niet bekendgemaakt.

De terminal van RWG is al volledig geautomatiseerd en CO2-neutraal. Door de aanleg van de walstroom zullen ook de schepen aan de kade straks geen fijnstof, stikstof en CO2 meer uitstoten, terwijl de walstroomaansluiting ook zorgt voor minder geluidshinder.

RWG heeft ervoor gekozen om de installatie van de walstroomvoorziening zelf te ontwerpen, te financieren en te bouwen. Havenbedrijf Rotterdam en RWG hebben in een intentieverklaring afspraken gemaakt over het delen van kennis en data over de aanleg en het gebruik van walstroom en de nodige civiele werkzaamheden die gedaan moeten worden aan de kademuren en fenders. Boudewijn Siemons, ceo en coo a.i van Havenbedrijf Rotterdam is verheugd met het besluit van RWG om als eerste Europese deepsea terminaloperator te investeren in walstroom. ‘Walstroom is een belangrijk en noodzakelijk onderdeel van de energietransitie’, aldus Siemons.

Versneld

De gemeente Rotterdam en Havenbedrijf Rotterdam zijn bezig om de zeevaart versneld gebruik te laten maken van walstroom in de haven. Samen met de rederijen en bedrijven wordt de komende jaren aan verschillende projecten gewerkt om walstroom te realiseren.

Containerterminal RWG beschikt vanaf 2026 over walstroom | NT

Containerterminal RWG beschikt vanaf 2026 over walstroom

schepen aan de stekker

Containerterminal Rotterdam World Gateway (RWG) gaat de gehele kade voor alle schepen voorzien van walstroom. Het is de bedoeling dat de eerste ligplaatsen vanaf 2026 van de walstroom gebruik kunnen maken.

Walstroom RWG Haven ro'dam
Boudewijn Siemons (HbR), Robert Simons (Gemeente Rotterdam) en Ronald Lugthart (RWG) zijn blij de met investering in walstroom door RWG. (Foto: Havenbedrijf Rotterdam, Marc Nolte)

RWG loopt hiermee vooruit op de Europese regelgeving die verplicht stelt dat alle container-, passagiers- en cruiseschepen die groter zijn dan 5 duizend ton vanaf 2030 gebruik dienen te maken van walstroom. Om dat te realiseren stelde het ministerie van IenW vorig jaar 140 miljoen euro beschikbaar voor de sector; daar komt vanuit het klimaatfonds nog eens 40 miljoen euro bij.

Investering

‘De investering in walstroom is een cruciaal onderdeel van het investeringsprogramma van RWG’, aldus Ronald Lugthart, ceo van RWG. Wat de hoogte van de investering is, is niet bekendgemaakt.

De terminal van RWG is al volledig geautomatiseerd en CO2-neutraal. Door de aanleg van de walstroom zullen ook de schepen aan de kade straks geen fijnstof, stikstof en CO2 meer uitstoten, terwijl de walstroomaansluiting ook zorgt voor minder geluidshinder.

RWG heeft ervoor gekozen om de installatie van de walstroomvoorziening zelf te ontwerpen, te financieren en te bouwen. Havenbedrijf Rotterdam en RWG hebben in een intentieverklaring afspraken gemaakt over het delen van kennis en data over de aanleg en het gebruik van walstroom en de nodige civiele werkzaamheden die gedaan moeten worden aan de kademuren en fenders. Boudewijn Siemons, ceo en coo a.i van Havenbedrijf Rotterdam is verheugd met het besluit van RWG om als eerste Europese deepsea terminaloperator te investeren in walstroom. ‘Walstroom is een belangrijk en noodzakelijk onderdeel van de energietransitie’, aldus Siemons.

Versneld

De gemeente Rotterdam en Havenbedrijf Rotterdam zijn bezig om de zeevaart versneld gebruik te laten maken van walstroom in de haven. Samen met de rederijen en bedrijven wordt de komende jaren aan verschillende projecten gewerkt om walstroom te realiseren.