Het resultaat voor belastingen (ebit) viel met 16,2 miljard kroon (2,2 miljard euro) zelfs iets hoger uit dan aanvankelijk verwacht (16 miljard kroon). Het ebit komt neer op een groei van 71% vergeleken met het eindcijfer van 2020. Vooral de resultaten in de lucht- en zeevrachtexpeditie (+82%) stegen sterk. De operationele winstmarge van het expeditiebedrijf pakte daardoor 1 procentpunt en lag vorig jaar op bijna 9%. De omzet steeg intussen met bijna 60% naar 24,5 miljard euro.

lat iets hoger

Voor het lopende fiscale jaar zet DSV de lat weer iets hoger en gaat uit van een ebit-resultaat van 18 tot 20 miljard kronen. Indien daar de lopende kosten voor de integratie van Agility op in mindering worden gebracht, zou dat een resultaat voor belastingen van 2,5 miljard euro opleveren voor 2022.

Topman Jens Björn Andersen van DSV sprak van een ‘goed jaar’ voor de Deense logistiek dienstverlener, maar wees met het oog op de winstprognose voor dit jaar tegelijkertijd op een aantal gevaren en uitdagingen voor de mondiale logistiek. Zo blijft de markt door de coronacrisis volatiel en moeilijk te voorspellen. DSV gaat desalniettemin uit van een groei van de wereldhandel met 4%. Dat zorgt zeker voor de eerste helft van dit jaar voor aanhoudende congestie in de zeehavens, tekorten in de vervoerscapaciteit en hoge tarieven, verwacht Andersen. Eerst in de tweede helft van dit jaar lijkt er wat lucht te komen in de markt voor de veel geplaagde verladers, stelt hij.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement