Het voornemen van Honda is gemeld in het Japanse dagblad Sankei Shimbun en via het Amerikaanse persbureau Reuters doorgesijpeld naar de rest van de wereld. De autoproductie van Honda vond vorig jaar voor circa 40% plaats in China. Hoe en op welke termijn dat zou gaan veranderen, is nog niet duidelijk. Honda bevestigde tegenover Sankei slechts, dat het zijn supply chain inderdaad onder de loep houdt en die minder risicogevoelig wil maken.

Die risico’s zijn voor Honda in China heel actueel. Honda moest zijn fabriek in de Chinese stad Chongqing tot in elk geval eind deze week sluiten vanwege een algemeen bevel van de lokale overheid, die met de sluiting van fabrieken hoopt veel energie te kunnen besparen. De maatregel houdt verband met de hitte en droogte waarmee ook China momenteel te kampen heeft. Eerder bezorgden met name strenge coronalockdowns in Chinese steden grote bedrijven met productielocaties in China veel logistieke problemen.

Swindon

Het Britse Car Dealer Magazine werpt naar aanleiding van de berichtgeving uit Japan al de vraag op, of Honda niet gewoon terug kan keren naar Groot-Brittannië, waar nog maar een jaar geleden een Honda-fabriek in Swindon werd gesloten. Het magazine geeft zelf het antwoord al: het is waarschijnlijker dat de productie wordt verhuisd naar Japan. Net als westerse landen heeft de Japanse overheid de ambitie om productie te ‘nearshoren’ en terug naar huis te halen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement