Dat blijkt uit een voorstel dat de Europese Commissie dinsdag heeft gepubliceerd. Daarin wil Brussel regelen dat alle logistieke bedrijven voor hun CO2-rapportages de voorschriften van de ISO 14083-norm moeten gebruiken.
Het gaat daarbij overigens niet om een verplichting om te rapporteren over CO2-uitstoot. Wel moeten bedrijven die ervoor kiezen om dergelijke rapportages te maken, daarvoor de voorgeschreven ISO-methode gebruiken.
Normeringsorganisatie ISO kwam afgelopen april na jaren van sleutelen met de nieuwe norm, die logistieke ondernemers en hun dienstverleners in staat moet stellen hun CO2-voetafdruk te berekenen.
Belast
In de toekomst ontkomen ondernemers er niet aan om hiermee actief mee aan de slag te gaan, omdat de CO2-uitstoot dan wordt belast. Het is bovendien de verwachting dat klanten transportbedrijven meer en meer zullen vragen om hun CO2-uitstoot inzichtelijk te maken in bijvoorbeeld offertes.
Ook nu al bieden verschillende adviesbureaus en softwarebouwers CO2-rapportagetools aan. De uitkomsten daarvan zijn echter vaak moeilijk met elkaar te vergelijken doordat de CO2-boekhouding niet gestandaardiseerd is en bedrijven vrij zijn om hun eigen invulling te geven aan de rapportages.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?