Lagere omzet en winst teisteren jaarcijfers DHL

afkoelende wereldeconomie

Het Duitse DHL Group zag vorig jaar de omzet met 13% afnemen naar bijna 82 miljard euro in vergelijking met 2022. Toen werd nog een recordomzet geboekt van 94,4 miljard euro. Her resultaat voor belastingen en rentelasten (ebit) daalde met een kwart naar 6,3 miljard euro (2022: 8,4 miljard euro) door de mindere vraag naar internationale pakketbezorging en lagere tarieven in de containervaart en luchtvrachtsector.

De brutowinst van DHL liep vorig jaar terug tot 6,3 miljard. Foto: Karlis Dambrans / Shutterstock

Onder de streep resulteerde dat in een sterk gedecimeerde nettowinst van 3,7 miljard euro (2022: 5,4 miljard euro).

De twee belangrijkste werkmaatschappijen van de holding, de koerier DHL Express en expeditiebedrijf DHL Global Forwarding, zagen de winst en omzet sterk teruglopen. DHL Express moest genoegen nemen met een ebit van 3,2 miljard euro (-20%), terwijl de omzet (25 miljard euro) 10% kromp. DHL Global zag de omzet met bijna een derde (-11 miljard euro) afnemen en eindigde het fiscale jaar op een inkomstenpeil van 19,3 miljard euro.

DHL Supply Chain was de enige divisie die nog een lichte omzetgroei wist te bewerkstelligen in 2023 van 3% naar 16,9 miljard euro.

Onzekerheid

Topman Tobias Meyer van het in Bonn gevestigde DHL zegt in een toelichting dat het jaar 2023 werd ‘gekenmerkt’ door de zwakkere wereldwijde handel. Het pakket-en vrachtbedrijf wist desalniettemin de eigen naar beneden bijgestelde winstdoelstellingen te halen. Zo was uitgegaan van een ebit van 6,2 miljard euro, aldus Meyer. Hij verwacht dat de economische onzekerheid dit jaar zal aanhouden.

DHL voorziet geen breed economisch herstel voor de eerste helft van dit jaar. In de tweede jaarhelft zou er dan wel enige verbetering moeten optreden. Daarom blijft het bedrijf voorzichtig met de winstprognose voor dit jaar. Die wordt geschat op een ebit van 6 miljard tot 6,6 miljard euro.

Lagere omzet en winst teisteren jaarcijfers DHL | NT

Lagere omzet en winst teisteren jaarcijfers DHL

afkoelende wereldeconomie

Het Duitse DHL Group zag vorig jaar de omzet met 13% afnemen naar bijna 82 miljard euro in vergelijking met 2022. Toen werd nog een recordomzet geboekt van 94,4 miljard euro. Her resultaat voor belastingen en rentelasten (ebit) daalde met een kwart naar 6,3 miljard euro (2022: 8,4 miljard euro) door de mindere vraag naar internationale pakketbezorging en lagere tarieven in de containervaart en luchtvrachtsector.

De brutowinst van DHL liep vorig jaar terug tot 6,3 miljard. Foto: Karlis Dambrans / Shutterstock

Onder de streep resulteerde dat in een sterk gedecimeerde nettowinst van 3,7 miljard euro (2022: 5,4 miljard euro).

De twee belangrijkste werkmaatschappijen van de holding, de koerier DHL Express en expeditiebedrijf DHL Global Forwarding, zagen de winst en omzet sterk teruglopen. DHL Express moest genoegen nemen met een ebit van 3,2 miljard euro (-20%), terwijl de omzet (25 miljard euro) 10% kromp. DHL Global zag de omzet met bijna een derde (-11 miljard euro) afnemen en eindigde het fiscale jaar op een inkomstenpeil van 19,3 miljard euro.

DHL Supply Chain was de enige divisie die nog een lichte omzetgroei wist te bewerkstelligen in 2023 van 3% naar 16,9 miljard euro.

Onzekerheid

Topman Tobias Meyer van het in Bonn gevestigde DHL zegt in een toelichting dat het jaar 2023 werd ‘gekenmerkt’ door de zwakkere wereldwijde handel. Het pakket-en vrachtbedrijf wist desalniettemin de eigen naar beneden bijgestelde winstdoelstellingen te halen. Zo was uitgegaan van een ebit van 6,2 miljard euro, aldus Meyer. Hij verwacht dat de economische onzekerheid dit jaar zal aanhouden.

DHL voorziet geen breed economisch herstel voor de eerste helft van dit jaar. In de tweede jaarhelft zou er dan wel enige verbetering moeten optreden. Daarom blijft het bedrijf voorzichtig met de winstprognose voor dit jaar. Die wordt geschat op een ebit van 6 miljard tot 6,6 miljard euro.