Volgens de BDL-studie verbruikt een passagiersvliegtuig voor het vervoer van honderd kilo (de vaste eenheid voor een passagier plus bagage) 3,58 liter kerosine per honderd kilometer, terwijl de vrachtvliegtuigen van Lufthansa Cargo voor het transport van hetzelfde gewicht slechts 1,8 liter kerosine nodig hebben om dezelfde afstand af te leggen.
Volgens BDL is het verschil te verklaren uit de grote hoeveelheid lege ruimte aan boord van een passagiersvliegtuig door de aanwezigheid van passagiersstoelen en de lage beladingsgraad van de belly-ruimte. Daardoor wordt ruimte minder efficiënt benut vergeleken met een vrachtvliegtuig.
Zuiniger
BDL wijst er ook op dat innovaties aan de vliegtuigen zoals brandstofzuinige motoren bij elke nieuwe generatie leidt tot een 25% lager verbruik. Zo verbrandde in 1990 een passagiersvliegtuig nog 6,3 liter kerosine om een passagier over een afstand van honderd kilometer te vervoeren. Ook het kerosineverbruik van vrachtvliegtuigen is sterk verminderd. Sinds 2005 gaat het om een reductie van 17%, aldus BDL.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?