Vrachtvluchten helpen Schiphol aan topcijfers

28% meer vracht

Schiphol zag het vrachtvervoer over de eerste zes maanden met bijna 28% stijgen naar 837.671 ton vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Het afgehandelde volume lag zelfs zo’n 9% (70.000 ton) boven het niveau van pre-corona halfjaar 2019. Dat blijkt uit de recente vervoerscijfers van de luchthaven.

De zon lijkt dan ook weer te schijnen boven de vrachtsector op Schiphol, dat in eerdere jaargangen door het groot tekort aan vrachtslots werd geconfronteerd met krimp in volume en vrachtvluchten (-20%).

Door het wegvallen van veel intercontinentale passagiersvluchten als gevolg van de coronancrisis werd ruim twee derde (572,111 ton) van alle vracht op de luchthaven op 12.691 vrachtvluchten afgewikkeld tegen 265,560 ton in de buikruimte van 73.346 passagiersvluchten. Ter vergelijking: in het pre corona halfjaar 2019 werd er 412,372 ton vervoerd op 6.938 vrachtvluchten en 355.147 ton op 235.169 passagiersvluchten

Vrachtpool

De vrachtvliegtuigen zijn dan ook de drijvende kracht achter het sterke vrachtherstel van de luchthaven, dat eigenlijk al in de tweede helft van 2020 heeft ingezet. Dat maakt de druk hoog bij de luchthavendirectie om dit segment ook bij een herstel van het passagierssegment beter te bedienen via ruimere toekenning van slots.

Samen met de luchtvaartbranche werkt de luchthaven aan een local rule 2.0 die daarvoor moet zorgen. Dat moet voorlopig voor het komend winterseizoen een alternatief bieden voor een mogelijke vrachtpool, waarbij een vast quota aan vluchten wordt toegekend aan de vrachtbranche. Deze laatste variant levert vooral tegenstand op bij de budget airlines, die zelfs zouden hebben gedreigd met juridische procedures tegen een vast percentage vrachtvluchten voor de luchthaven

Hoofdprioriteit

Volgens Anne Marie van Hemert, hoofd aviation business development van Schiphol, laten de halfjaarcijfers van de luchthaven zien hoe belangrijk luchtvracht is voor de Nederlandse mainport. Daarom is het vinden van een gezamenlijk oplossing voor het slotprobleem bij de vracht ‘voortgezet een hoofdprioriteit’ van de luchthaven, aldus Van Hemert.

Schiphol heeft tevens na de recente reorganisatie van het vrachtteam twee nieuwe vrachtmanagers benoemd: Olaf Van Reeden en David van der Meer. Het tweetal zal samen met Roos Bakker als ‘cargo partnership directeuren’ vorm geven aan de vrachtstrategie van de luchthaven. Het drietal zal daarbij direct rapporteren aan Hélène van Riemsdijk-Schouten, manager airline & cargo partnerships. De hoofdverantwoordelijke voor de groeiende vrachtbusiness is uiteindelijk Van Hemert.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Vrachtvluchten helpen Schiphol aan topcijfers | NT

Vrachtvluchten helpen Schiphol aan topcijfers

28% meer vracht

Schiphol zag het vrachtvervoer over de eerste zes maanden met bijna 28% stijgen naar 837.671 ton vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Het afgehandelde volume lag zelfs zo’n 9% (70.000 ton) boven het niveau van pre-corona halfjaar 2019. Dat blijkt uit de recente vervoerscijfers van de luchthaven.

De zon lijkt dan ook weer te schijnen boven de vrachtsector op Schiphol, dat in eerdere jaargangen door het groot tekort aan vrachtslots werd geconfronteerd met krimp in volume en vrachtvluchten (-20%).

Door het wegvallen van veel intercontinentale passagiersvluchten als gevolg van de coronancrisis werd ruim twee derde (572,111 ton) van alle vracht op de luchthaven op 12.691 vrachtvluchten afgewikkeld tegen 265,560 ton in de buikruimte van 73.346 passagiersvluchten. Ter vergelijking: in het pre corona halfjaar 2019 werd er 412,372 ton vervoerd op 6.938 vrachtvluchten en 355.147 ton op 235.169 passagiersvluchten

Vrachtpool

De vrachtvliegtuigen zijn dan ook de drijvende kracht achter het sterke vrachtherstel van de luchthaven, dat eigenlijk al in de tweede helft van 2020 heeft ingezet. Dat maakt de druk hoog bij de luchthavendirectie om dit segment ook bij een herstel van het passagierssegment beter te bedienen via ruimere toekenning van slots.

Samen met de luchtvaartbranche werkt de luchthaven aan een local rule 2.0 die daarvoor moet zorgen. Dat moet voorlopig voor het komend winterseizoen een alternatief bieden voor een mogelijke vrachtpool, waarbij een vast quota aan vluchten wordt toegekend aan de vrachtbranche. Deze laatste variant levert vooral tegenstand op bij de budget airlines, die zelfs zouden hebben gedreigd met juridische procedures tegen een vast percentage vrachtvluchten voor de luchthaven

Hoofdprioriteit

Volgens Anne Marie van Hemert, hoofd aviation business development van Schiphol, laten de halfjaarcijfers van de luchthaven zien hoe belangrijk luchtvracht is voor de Nederlandse mainport. Daarom is het vinden van een gezamenlijk oplossing voor het slotprobleem bij de vracht ‘voortgezet een hoofdprioriteit’ van de luchthaven, aldus Van Hemert.

Schiphol heeft tevens na de recente reorganisatie van het vrachtteam twee nieuwe vrachtmanagers benoemd: Olaf Van Reeden en David van der Meer. Het tweetal zal samen met Roos Bakker als ‘cargo partnership directeuren’ vorm geven aan de vrachtstrategie van de luchthaven. Het drietal zal daarbij direct rapporteren aan Hélène van Riemsdijk-Schouten, manager airline & cargo partnerships. De hoofdverantwoordelijke voor de groeiende vrachtbusiness is uiteindelijk Van Hemert.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement