Juridisch kunnen deze vluchten niet door de eigen Europese dochtermaatschappij  Maersk Air Cargo en moest de rederij gebruikmaken van een Amerikaanse partij, die de drie B767F’s ‘exclusief’ voor Maersk gaat vliegen.

Via de eigen vrachtvluchten wil Maersk zo snel mogelijk in de Noord-Amerikaanse luchtvrachtmarkt een strategische marktpositie verwerven nu door de congestie aan de Amerikaanse zeehavens aan de westkust veel verladers deelladingen uit China laten overvliegen.

Breed logistiek pakket

De laatste acht maanden is Maersk bezig zijn luchtvrachtactiviteiten nieuw leven in te blazen via nieuwe vrachtorders. Daarbij is de oude airline-dochter Star Air omgedoopt tot Maersk Air Cargo.  De Deense rederij wil met het eigen luchtvrachtvervoer een breed logistiek pakket aan diensten aanbieden aan de grote verladers. Rond 30% van dat nieuwe ladingaanbod willen de Denen daarbij zelf vervoeren. De rest moet onder meer via ingehuurde vrachtcharters worden afgewikkeld.

Maersk ontvangt dit jaar drie exemplaren B767F van Boeing. Het gaat om de eerste vrachtvliegtuigen die rederij nieuw heeft besteld bij de Amerikaanse vliegtuigbouwer. De B767 heeft een payload van zestig ton. Daarnaast heeft Maersk ook nog twee B777F’s (capaciteit 120 ton) besteld die in 2024 voor het eigen dochterbedrijf Maersk Air Cargo gaan vliegen. Bij het oude Star Air in Europa vliegen verder nog zo’n 15 B767’s, hoofdzakelijk voor Amerikaanse expresvervoerders.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement