Rotterdam ontvangt nu nog acht van die negen loops, maar valt in het tweede kwartaal van 2014 fors terug naar vier van de acht nieuwe Far East loops. Het aantal aanlopen met megaschepen van de top3-carriers wordt er dus gehalveerd. Verwacht wordt wel dat de volumes per aanloop zullen stijgen.
Antwerpen ontvangt nu de Lion en Silk Services van MSC en de AE2 Service van Maersk. P3 zal volgend jaar ook de Swan Service als vierde dienst naar de Scheldehaven sturen. Ook in de Scheldehaven worden de ‘call sizes’ wellicht groter, want in de Lion Service wordt Antwerpen de eerste Noord-Europese loshaven. In de Silk Service wordt het na Le Havre de tweede loshaven en de enige aanloophaven in de Benelux.
Zeebrugge valt terug van drie naar twee loops, waaronder de Condor Service met de kleinste schepen (8.500 teu). De Belgische kusthaven verliest ook zijn rechtstreekse verbinding met Japan. Zeebrugge zal de Lion Service ontvangen, maar die gaat ook rechtstreeks naar Antwerpen en Duinkerke zodat het de Belgische en Franse ladingkoek moet delen.
Wilhelmshaven heeft zijn eerste twee grote Verre Oostendiensten binnen, maar die Albatros en Shogun Services blijven ook Bremerhaven aanlopen. Hamburg gaat van vier op negen naar drie op acht loops.
Rotterdam en Antwerpen zullen met elk vier loops minder frequent bediend worden dan Le Havre en Felixstowe (elk vijf loops) of Bremerhaven (zes). P3 zal Gdansk, Aarhus en Göteborg rechtstreeks aanlopen, zoals Maersk dat nu al doet. De eerste twee havens zitten in de Baltic Service, die de Benelux voorbijvaart. De Baltic Service zal in principe verzorgd worden door schepen van Maersks E-klasse (15.550 teu).
Ook de vaarschema’s van de drie nieuwe trans-Atlantische diensten van P3 zijn bekend. Antwerpen en Rotterdam krijgen alle loops, wat voor Rotterdam een status quo en voor Antwerpen een dienst extra is. In die diensten komen grotere schepen dan nu het geval is.
Onder de nieuwe rotaties staat in kleine lettertjes dat de start van de P3 diensten afhankelijk blijft van de goedkeuring door een aantal concurrentie-instanties. Dat is in deze context geen onbelangrijk detail om het nog eufemistisch uit te drukken. Het Global Shippers Forum riep de Europese Commissie onlangs nog op om een onderzoek in te stellen.
Nu alle aanloophavens gekend zijn, moeten er ook terminals gekozen worden. Dat is vooral in Antwerpen belangrijk omdat verwacht wordt dat MSC daar al zijn verkeer van het Delwaidedok naar het Deurganckdok verhuist om er samen te zitten met de twee andere partners. Dat betekent dat ruim de helft van alle containeroverslag in Antwerpen van Rechter- naar Linkeroever zou gaan.
Een volledige analyse van het nieuwe P3 aanbod verschijnt volgende week in de gedrukte editie van Nieuwsblad Transport.
Alle artikelen over P3 vindt u op onze speciale pagina. Klik hier.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?
Als gedacht wordt dat met de acties banen behouden worden, dan denk ik dat het tegenovergestelde het geval is. Maersk leidt de schepen nu gewoon naar Antwerpen en laat de containers daar lossen en laden. Het schip hoeft niet naar Rotterdam en dus heeft de staking daar weinig tot geen effect op de vaarschema’s. Komende week worden al 5 tot 7 diensten op deze manier omgeleid. Ik denk dat daar klanten bij zitten die definitief voor Antwerpen kiezen en dat kan met de nieuwe P3 opzet. Wakker worden!
De stakingen in de rotterdamse haven zijn er om cao en banen te behouden
Havenwerk voor havenarbeiders
Zou iedereen eens moeten doen inplaats van alles maar slikken
Niet alleen Maersk speelt dit slim uit, in alle Belgische (lees Antwerpse) media wordt veel aandacht aan de aankomst van deze schepen gegeven als gevolg van de stakingen (?!) in R’dam zo stelt men, ook nu ook Hapag Lloyd besloten heeft zijn USA schepen naar Antwerpen om te leiden. Buitenlandse media pikken dit gretig op. Er wordt zo handig gebruik van gemaakt om de grote concurrent in het noorden slecht weg te zetten, en gezien ook boven-staand artikel een gevoelig klap toe te dienen.
Mearsk speelt dit heel slim uit. Iedereen een beetje tegen elkaar opzetten. Momenteel worden de Mary,Emma en Evelyn Maersk gelost in het Deurganckdok.Door de staking te Rotterdam. Ik zie dit eerder als test of alles goed verloopt. Nadien zal de prijs en snelheid besproken worden. Er is in Europa te veel afzet capaciteit. Bij ons op Deurganckdok is nog niet de helft geexploiteerd. Daar schieten ze nu wakker.
Men zou beter wat meer samenwerken om de macht van de rederijen in te dijken.
Het is volstrekte onzin om dit soort beslissingen te koppelen aan stakingen. In Rotterdam wordt maar zeer beperkt gestaakt. Zelfs de langzaam acties bij APMTR worden uitvergroot door de overtrokken reactie van Maersk Line. De automatisering kost enorm veel banen. Neen nu APMT MV II. die schrappen 230 banen in vergelijking met volume op APMTR. dit levert APMV MV II en dus ook Maerk Line minimaal €16 miljoen loonkosten op. Mogen de overgebleven werknemers dan een Fair Share hebben? Niets meer,
Het is weer een eng gemeen spelletje van maersk om de jongens van apm rotterdam bang te maken, dat ze nu acties voeren, als jij een gloednieuwe terminal bouwt op maasvlakte 2 doe jij niet de helft van je pakket weg.
Jongens bij de apm volhouden deze acties het gaat tenslotte om je boterham.
Beste bestuurders van het Havenbedrijf Rotterdam, slaapt u lekker verder!
Zoals door velen voorspelt, doch door het Havenbedrijf ontkent, Maasvlakte 2 blijkt niet nodig. De haven van Rotterdam gaat ten onder door uw gebrek aan leiderschap en kennis van de markt.