Top-3 carriers brengen Rotterdam zware klap toe

De geplande samenwerking van Maersk, MSC en CMA CGM pakt negatief uit voor Rotterdam en Zeebrugge. Antwerpen krijgt er daarentegen een pak lading bij.

De drie grootste containerrederijen ter wereld vormen volgend jaar een nieuw P3 Network dat acht gezamenlijke diensten zal exploiteren tussen het Verre Oosten en Noord-Europa ter vervanging van de negen loops die de carriers nu aanbieden.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk de abonnementen

Reacties

Als gedacht wordt dat met de acties banen behouden worden, dan denk ik dat het tegenovergestelde het geval is. Maersk leidt de schepen nu gewoon naar Antwerpen en laat de containers daar lossen en laden. Het schip hoeft niet naar Rotterdam en dus heeft de staking daar weinig tot geen effect op de vaarschema’s. Komende week worden al 5 tot 7 diensten op deze manier omgeleid. Ik denk dat daar klanten bij zitten die definitief voor Antwerpen kiezen en dat kan met de nieuwe P3 opzet. Wakker worden!

Geplaatst door: Jeroen op

De stakingen in de rotterdamse haven zijn er om cao en banen te behouden
Havenwerk voor havenarbeiders
Zou iedereen eens moeten doen inplaats van alles maar slikken

Geplaatst door: Rene op

Niet alleen Maersk speelt dit slim uit, in alle Belgische (lees Antwerpse) media wordt veel aandacht aan de aankomst van deze schepen gegeven als gevolg van de stakingen (?!) in R’dam zo stelt men, ook nu ook Hapag Lloyd besloten heeft zijn USA schepen naar Antwerpen om te leiden. Buitenlandse media pikken dit gretig op. Er wordt zo handig gebruik van gemaakt om de grote concurrent in het noorden slecht weg te zetten, en gezien ook boven-staand artikel een gevoelig klap toe te dienen.

Geplaatst door: DeZeeuw op

Mearsk speelt dit heel slim uit. Iedereen een beetje tegen elkaar opzetten. Momenteel worden de Mary,Emma en Evelyn Maersk gelost in het Deurganckdok.Door de staking te Rotterdam. Ik zie dit eerder als test of alles goed verloopt. Nadien zal de prijs en snelheid besproken worden. Er is in Europa te veel afzet capaciteit. Bij ons op Deurganckdok is nog niet de helft geexploiteerd. Daar schieten ze nu wakker.
Men zou beter wat meer samenwerken om de macht van de rederijen in te dijken.

Geplaatst door: Peter op

Het is volstrekte onzin om dit soort beslissingen te koppelen aan stakingen. In Rotterdam wordt maar zeer beperkt gestaakt. Zelfs de langzaam acties bij APMTR worden uitvergroot door de overtrokken reactie van Maersk Line. De automatisering kost enorm veel banen. Neen nu APMT MV II. die schrappen 230 banen in vergelijking met volume op APMTR. dit levert APMV MV II en dus ook Maerk Line minimaal €16 miljoen loonkosten op. Mogen de overgebleven werknemers dan een Fair Share hebben? Niets meer,

Geplaatst door: Niek Stam op

Het is weer een eng gemeen spelletje van maersk om de jongens van apm rotterdam bang te maken, dat ze nu acties voeren, als jij een gloednieuwe terminal bouwt op maasvlakte 2 doe jij niet de helft van je pakket weg.
Jongens bij de apm volhouden deze acties het gaat tenslotte om je boterham.

Geplaatst door: sander op

Beste bestuurders van het Havenbedrijf Rotterdam, slaapt u lekker verder!

Zoals door velen voorspelt, doch door het Havenbedrijf ontkent, Maasvlakte 2 blijkt niet nodig. De haven van Rotterdam gaat ten onder door uw gebrek aan leiderschap en kennis van de markt.

Geplaatst door: Dennis op
Top-3 carriers brengen Rotterdam zware klap toe | NT

Top-3 carriers brengen Rotterdam zware klap toe

De geplande samenwerking van Maersk, MSC en CMA CGM pakt negatief uit voor Rotterdam en Zeebrugge. Antwerpen krijgt er daarentegen een pak lading bij.

De drie grootste containerrederijen ter wereld vormen volgend jaar een nieuw P3 Network dat acht gezamenlijke diensten zal exploiteren tussen het Verre Oosten en Noord-Europa ter vervanging van de negen loops die de carriers nu aanbieden.

Dit artikel verder lezen?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector. 

Abonneer nu

Reacties

Als gedacht wordt dat met de acties banen behouden worden, dan denk ik dat het tegenovergestelde het geval is. Maersk leidt de schepen nu gewoon naar Antwerpen en laat de containers daar lossen en laden. Het schip hoeft niet naar Rotterdam en dus heeft de staking daar weinig tot geen effect op de vaarschema’s. Komende week worden al 5 tot 7 diensten op deze manier omgeleid. Ik denk dat daar klanten bij zitten die definitief voor Antwerpen kiezen en dat kan met de nieuwe P3 opzet. Wakker worden!

Geplaatst door: Jeroen op

De stakingen in de rotterdamse haven zijn er om cao en banen te behouden
Havenwerk voor havenarbeiders
Zou iedereen eens moeten doen inplaats van alles maar slikken

Geplaatst door: Rene op

Niet alleen Maersk speelt dit slim uit, in alle Belgische (lees Antwerpse) media wordt veel aandacht aan de aankomst van deze schepen gegeven als gevolg van de stakingen (?!) in R’dam zo stelt men, ook nu ook Hapag Lloyd besloten heeft zijn USA schepen naar Antwerpen om te leiden. Buitenlandse media pikken dit gretig op. Er wordt zo handig gebruik van gemaakt om de grote concurrent in het noorden slecht weg te zetten, en gezien ook boven-staand artikel een gevoelig klap toe te dienen.

Geplaatst door: DeZeeuw op

Mearsk speelt dit heel slim uit. Iedereen een beetje tegen elkaar opzetten. Momenteel worden de Mary,Emma en Evelyn Maersk gelost in het Deurganckdok.Door de staking te Rotterdam. Ik zie dit eerder als test of alles goed verloopt. Nadien zal de prijs en snelheid besproken worden. Er is in Europa te veel afzet capaciteit. Bij ons op Deurganckdok is nog niet de helft geexploiteerd. Daar schieten ze nu wakker.
Men zou beter wat meer samenwerken om de macht van de rederijen in te dijken.

Geplaatst door: Peter op

Het is volstrekte onzin om dit soort beslissingen te koppelen aan stakingen. In Rotterdam wordt maar zeer beperkt gestaakt. Zelfs de langzaam acties bij APMTR worden uitvergroot door de overtrokken reactie van Maersk Line. De automatisering kost enorm veel banen. Neen nu APMT MV II. die schrappen 230 banen in vergelijking met volume op APMTR. dit levert APMV MV II en dus ook Maerk Line minimaal €16 miljoen loonkosten op. Mogen de overgebleven werknemers dan een Fair Share hebben? Niets meer,

Geplaatst door: Niek Stam op

Het is weer een eng gemeen spelletje van maersk om de jongens van apm rotterdam bang te maken, dat ze nu acties voeren, als jij een gloednieuwe terminal bouwt op maasvlakte 2 doe jij niet de helft van je pakket weg.
Jongens bij de apm volhouden deze acties het gaat tenslotte om je boterham.

Geplaatst door: sander op

Beste bestuurders van het Havenbedrijf Rotterdam, slaapt u lekker verder!

Zoals door velen voorspelt, doch door het Havenbedrijf ontkent, Maasvlakte 2 blijkt niet nodig. De haven van Rotterdam gaat ten onder door uw gebrek aan leiderschap en kennis van de markt.

Geplaatst door: Dennis op