De combinatie heeft daarvoor langetermijncontracten gesloten met twee forest products-giganten, het Zweedse-Finse Stora Enso en het Finse Metsä Board. De nieuwe rederij, Wallenius Sol, gaat het maritieme transport verzorgen via een netwerk dat zich uitstrekt over de Botnische Golf, de Oost- en de Noordzee. Dit hebben de twee rederijen gezamenlijk bekendgemaakt.

Wallenius Sol gaat varen met schepen die aan de zwaarste ijsklasse voldoen (1A Super) en die het jaar rond moeten kunnen varen, ook in de Botnische Golf. Die is ‘s winters voor de meeste schepen ontoegankelijk. De samenwerking gaat van start met een ‘Oostzee-vloot’ van vijf schepen. Daarnaast zijn er vier speciaal voor deze setup ontworpen LNG-aangedreven schepen besteld (foto), die over twee jaar in de vaart komen.

Nederlandse havens

Volgens een routekaartje dat de rederij heeft verspreid, zullen in Noordwest-Europa alleen Travemünde/Lübeck, een Britse haven, Antwerpen en Zeebrugge worden aangelopen. Nederlandse havens lijken daarmee buiten de boot te vallen.

Tekst loopt door onder afbeelding.

Directeur Ragnar Johansson van de nieuwe rederij ziet in de samenwerking een ideale combinatie van kennis en ervaring: ‘Wallenius heeft de ervaring op het gebied van industriële scheepvaart, scheepseigendom, scheepsbouw en scheepsmanagement. SOL brengt de kennis op het gebied van forest products-logistiek in’, zegt hij in een verklaring.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement